Seperable difflikninger, forklaring
Posted: 05/01-2012 16:29
Stusset litt over dette en stund og lurer litt på hvordan vi kan
rettferdigjøre notasjonsjongleringen når vi løser differensiallikninger.
Eksempelvis dersom jeg har en differensiallikning på formen
[tex]y^{\prime} \cdot y = 5x[/tex]
Kan jeg skrive
[tex]\frac{dy}{dx} \cdot y = 5x[/tex]
[tex] y \, dy \, = \, 5x \, dx[/tex]
[tex]\int y \, dy \, = \int 5x \, dx[/tex]
Osv. Vi "ganger" med dx på begge sider...
En forklaring jeg leste var om kjerneregelen, og at vi kunne innføre en ny paramterer. Men den gav ikke så mye mening. Dersom dere skulle forklart hvorfor denne sjongleringen er lovlig, til en gjennomsnittlig smart R2 klasse. Hvordan ville dere ha gjort det?
rettferdigjøre notasjonsjongleringen når vi løser differensiallikninger.
Eksempelvis dersom jeg har en differensiallikning på formen
[tex]y^{\prime} \cdot y = 5x[/tex]
Kan jeg skrive
[tex]\frac{dy}{dx} \cdot y = 5x[/tex]
[tex] y \, dy \, = \, 5x \, dx[/tex]
[tex]\int y \, dy \, = \int 5x \, dx[/tex]
Osv. Vi "ganger" med dx på begge sider...
En forklaring jeg leste var om kjerneregelen, og at vi kunne innføre en ny paramterer. Men den gav ikke så mye mening. Dersom dere skulle forklart hvorfor denne sjongleringen er lovlig, til en gjennomsnittlig smart R2 klasse. Hvordan ville dere ha gjort det?