Trenger råd - skal ta FYSIKK 1 og FYSIKK 2 samme semester

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

rembrandt
Descartes
Descartes
Posts: 425
Joined: 10/11-2011 08:47

Hei,

jeg lurer på om hvordan skal jeg forbrede til eksamen i fysikk 1 og fysikk 2 for å klare begge fagene i dette semesteret?

Bør jeg gå rett på fysikk 2 eller skal jeg først lese gjennom fysikk 1?

Ser frem til gode råd....
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
ettam
Guru
Guru
Posts: 2480
Joined: 28/09-2005 17:30
Location: Trondheim

Beklager at jeg er litt for direkte nå:

Basert på hvordan du spør og de problemene du har i matematikk her på forumet bør du ikke "hoppe over" eller bare "lese igjennom" fysikk 1 før du leser fysikk 2.

Fysikk 1 heter fysikk 1 fordi fysikk 2 bygger videre på fysikk 1! Du (og de fleste andre) bør lese og lære fysikk 1 før du/de starter på fysikk 2. Så enkelt er det!
PeterGriffin
Cantor
Cantor
Posts: 118
Joined: 03/02-2011 17:11

Slenger meg på denne.

Tok fysikk 1 ifjor.

Hvis du må jobbe hardt for karakterene 5 og 6 i matte på vg1 nivå, så vil du måtte jobbe omtrent like hardt for en tilsvarende karakter i fysikk 1.

Fysikk 1 har etter min mening et ganske stort pensum, og det er mye som skal forstås, selv om du selvfølgelig har formler og noen rett-frem fremgangsmåter på enkelte oppgaver.

Ta dem over to semestere. God kunnskap i fysikk 1 er VIKTIG for å klare fysikk 2.
rembrandt
Descartes
Descartes
Posts: 425
Joined: 10/11-2011 08:47

Hei,

hvor kan jeg finne de siste eksamenssettene i fysikk 2 med fasit?

ser frem til svar.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
ettam
Guru
Guru
Posts: 2480
Joined: 28/09-2005 17:30
Location: Trondheim

Har du prøvd å google 8-)
rembrandt
Descartes
Descartes
Posts: 425
Joined: 10/11-2011 08:47

Finner bare eksamenssett på google og ikke fasit....
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
rembrandt
Descartes
Descartes
Posts: 425
Joined: 10/11-2011 08:47

Jeg trenger mer tips, om hvordan jeg skal lese gjennom pensumet. hvilken strategi vil fortest mulig føre meg til målet?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6874
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

Det er forskjellig fra person til person. Noen foretrekker å lese, andre gjør oppgaver. Vi kan ikke vite hva som funker best for DEG. Det burde du vite selv. Ideelt sett burde du visst dette for leeeenge siden.
Image
rembrandt
Descartes
Descartes
Posts: 425
Joined: 10/11-2011 08:47

Jeg foretrekker oppgaveløsning.....
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6874
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

Da er vel svaret ganske opplagt, vil jeg si ;)
Image
Gustav
Tyrann
Tyrann
Posts: 4563
Joined: 12/12-2008 12:44

Kommentar: Oppgaveløsning er alfa-omega for å lære fysikk og matematikk. Det går rett og slett ikke an å lese seg til dyp innsikt i disse fagene. Det er gjennom oppgaveløsning man skjønner hva som er vanskelighetene i et problem. Lesing er rett og slett en for passiv tilnærming, mens oppgaveløsning er en aktiv tilnærming til faget. Det sier seg selv at det er den aktive strategien som er best. Det er også gjennom oppgaveløsning man opplever den største mestringsfølelsen, som igjen skaper motivasjon til å studere videre. Oppgaveløsning gir også et visst eierforhold til fagets innhold.

Når det gjelder bruk av fasit/løsningsforslag i forhold til oppgaveløsning trur jeg etter mange års erfaring som student at det er viktig for mange å kunne ha mulighet til å få bekreftet sine løsninger (hvis ikke kan det oppstå mye usikkerhet), men før man tar i bruk løsningsforslag bør man virkelig gjøre en innsats for løse oppgaven på egen hånd: det er viktig å utvikle en viss selvstendighet i forhold til oppgaveløsning. Dersom du har fasit og løsningsforslag tilgjengelig vil jeg anbefale å utsette å ta i bruk disse til du er sikker på at du har gjort alt du kan for å løse oppgavene.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

I tillegg er et av kompetansemålene i fysikk å kunne selvstendig bedømme sine egne svar, og vurdere om svaret virker logisk.

Om du kaster en baby ut av vinduet i fjerde etasje, og kommer frem til at slutthastigheten er warp [tex]10[/tex], så bør du nok regne oppgaven igjen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
prasa93
Descartes
Descartes
Posts: 423
Joined: 23/11-2007 21:16
Location: Telemark

Grotesk eksempel du kommer med der, Nebu, men hver sin lyst...

;)
Preben A.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Var faktisk det vi regnet med den gangen da jeg hadde fysikk 2.
Var et vindu og MJ som kastet en baby oppover med en utgangsfart på 3m/s ... osv.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply