Skjønner ikke dette eksemplet :O
Posted: 01/05-2012 13:11
Shallo!! Jeg sliter litt med likninger, og jeg leste i en bok for å prøve å forstå dette, da så jeg dette eksemplet:
Det kan ofte være lurt å kvitte seg med nevnerne i brøkene så tidlig som mulig. Det gjør vi ved å multiplisere med fellesnevneren. I denne oppgaven er fellesnevneren lik 4. Vi får:
De tallene med skråstrek skal forestille en brøk
2x - 1/2 = 5x + 3/4
2x * 4 - 1/2 * 4 = 5x * 4 + 3/4 * 4
8x- 2 =20x + 3
Jeg skjønner ikke. Når man multipliserer 4 1/2(brøk) så hvordan blir det et 2 tall? Kunne noen forklare dette til meg, slik at 10. klassing forstår dette?
Takk på forhånd.
Det kan ofte være lurt å kvitte seg med nevnerne i brøkene så tidlig som mulig. Det gjør vi ved å multiplisere med fellesnevneren. I denne oppgaven er fellesnevneren lik 4. Vi får:
De tallene med skråstrek skal forestille en brøk

2x - 1/2 = 5x + 3/4
2x * 4 - 1/2 * 4 = 5x * 4 + 3/4 * 4
8x- 2 =20x + 3
Jeg skjønner ikke. Når man multipliserer 4 1/2(brøk) så hvordan blir det et 2 tall? Kunne noen forklare dette til meg, slik at 10. klassing forstår dette?
Takk på forhånd.