Page 1 of 1

Spørsmål om vektorregning

Posted: 07/05-2012 12:13
by nøtta
Oppgaven lyder: Tegn vektorene U + V og regn ut lengden når U = 2 og V = 3 og vinkelen mellom dem er 60 (vet ikke hvordan man skriver tegnet for grader).

Planen min var å få delt opp i en rettvinklet trekant et sted, og derfra regne meg frem til svaret, ved hjelp av pytagoras.

Men jeg får det ikke til, og har sittet litt for lenge med oppgaven (gått i stå).

Posted: 07/05-2012 12:25
by Nebuchadnezzar
Her er hvordan en skriver artige formler, veldig rett frem.

http://i.imgur.com/UWnxf.png og spesifikt for grader bruker gjerne

Code: Select all

[tex]^\circ[/tex]
Angående oppgaven din, så er det nok enklest å huske på enkel trigonometri. Bruk av passer og linjal

Ved hjelp av en passer, konstruer et linjestykke med lengde [tex]U[/tex].
konstruer er en [tex]60^\circ[/tex] graders vinkel på linjestykket, lag en sirkel med avstand [tex]V[/tex] og der vinkelen krysser sirkelen din avsetter du [tex]V[/tex].

Skriver litt grovt slik du må tenke litt selv. Bare å spørre om det fortstt ikke går opp.

Posted: 07/05-2012 12:30
by nøtta
Jo takk, så langt har jeg altså kommet :)

Jeg har tegnet opp begge vektorene, samt u+v. Jeg kan jo selvsagt måle med linjalen hvor lang u + v er, men det står at jeg skal regne det ut. Og det er her jeg står fast.

Ellers tusen takk for link + raskt svar :D

Posted: 07/05-2012 12:43
by Nebuchadnezzar
Litt vektorregning gjør susen skal du se

[tex]\|| u + v \|| = \sqrt{(u+v)^2} = \sqrt{u^2 + 2uv + v^2}[/tex]

osv der [tex]u^2 = \|| u \||[/tex] og vektorpilene mangler da jeg er lat per definisjon. Så abre bruker du dotproduktet som du sikkert har lært =)

Posted: 07/05-2012 13:02
by nøtta
Jo dette har jeg en gang i tiden vært borti (graver i hukommelsen).

Det jeg har problemer med å skjønne er at denne oppgaven er en av de første oppgavene i kapittelet om vektorer, en halvgammel 3MX bok. Jeg har sust gjennom definisjon av vektor, nullvektor og addisjon av vektorer, som i AB + BC = AC (også jeg har droppet pilene).Selve vektorregningen er man ikke kommet til enda, og det ligger på en måte i kortene at man skal løse dette på et annet vis?

Jeg skal legge ut et bilde av selve oppgaveteksten. Det kan jo være jeg har misforstått oppgaven?

Posted: 07/05-2012 13:18
by Nebuchadnezzar
Nå skrev jeg bare opp buldosermetoden. Den metoden en bruker når en vil bare gjøre tallknusing og slippe å tenke. Dog en litt mer kreativ måte kan deduseres fra tegningen under
Image
Siden du har en 30-60-90 trekant er den korteste kateten halvparten av hypotenusen. Slik at lengden av vektoren din blir

[tex]L = \sqrt{h^2 + (? + V)^2}[/tex]

Vi kan også bevise formelen for å regne ut normen (lengden) av en vektor [tex]\|| u + v\||[/tex] som jeg brukte i mitt forrige innlegg, ved å benytte seg av tegningen og la vinkelen variere i et passelig interval [tex]0<\theta<90[/tex] eksempelvis. Men dette lar jeg være opp til deg som en valgfri øvelse.

Posted: 07/05-2012 13:29
by nøtta
Der skjønte jeg hva jeg ikke har skjønt!

Jeg hadde glemt ut dette enkle faktum
Siden du har en 30-60-90 trekant er den korteste kateten halvparten av hypotenusen. Slik at lengden av vektoren din blir
Tusen tusen takk! Mitt håp er at jeg etter endt videreutdanning i matematikk og erfaring med å lære det bort kan bli en god ressurs her inne. 8-)

Posted: 07/05-2012 14:26
by Nebuchadnezzar
En trenger ikke noen lang og fjong utdanning for å svare her nne heldigvis. En vsrarer på hva som ligger innen for sine egne evner =) Og den beste måten å lære på er å lære bort. Undertegnede holder fortsatt på med første året på universitetet :oops:

Og strengt talt trenger en ikke bhuske på at den korteste kateten er halvparten av hypotenusen, så lenge en kan sine enkle trigonometriske identiteter.

[tex]\cos (30^\circ) \, = \, ?/x \quad , \quad \sin (30^\circ) = h/x[/tex]

Posted: 07/05-2012 14:55
by nøtta
Og strengt talt trenger en ikke bhuske på at den korteste kateten er halvparten av hypotenusen, så lenge en kan sine enkle trigonometriske identiteter.
Ja det var det da... :lol:

Posted: 07/05-2012 15:03
by Arctagon
Postet dobbelt, gitt. Ignorer denne posten.

Posted: 07/05-2012 15:04
by Arctagon
Nebuchadnezzar wrote:http://i.imgur.com/5AvtP.png
Hvilket program har du brukt her?
Nebuchadnezzar wrote:En trenger ikke noen lang og fjong utdanning for å svare her nne heldigvis. En vsrarer på hva som ligger innen for sine egne evner =) Og den beste måten å lære på er å lære bort. Undertegnede holder fortsatt på med første året på universitetet :oops:
Så sant som det er sagt. Men nå har jo du, så lenge jeg kan huske i alle fall, alltid ligget et par steg foran de på ditt eget nivå. :p

Uansett, jeg har hjulpet til litt her inne, jeg også, helt siden jeg registrerte meg. Og da hadde jeg nettopp påbegynt andreåret på videregående.

Posted: 07/05-2012 15:10
by Nebuchadnezzar
Huskeregel for trigonometriske identiteter

Den gammle indianerhøvdingen SOH CAH TOA =>

sine = opposite / hypotenuse
cosine = adjacent / hypotenuse
tangens = sine/cos = opposite /adjacent

Og angående dyktighet, så er jeg og en av de som gruer meg til eksamen. Uff fysikk og exphil.

Geogebra er en fin sak.

http://www.2shared.com/file/f4C15MaU/vektlol.html

Posted: 07/05-2012 15:48
by Arctagon
Nebuchadnezzar wrote:Og angående dyktighet, så er jeg og en av de som gruer meg til eksamen. Uff fysikk
QFT.
Du får det der til i GeoGebra? Jeg innser at jeg har en del å lære angående det programmet.

Posted: 07/05-2012 16:09
by Nebuchadnezzar
Vurderte å lage noen korte videosnutter om geogebra, men vet ikke helt om det er interesse for det. virker som det ligger litt ute på youtube allerede...

Posted: 07/05-2012 16:57
by nøtta
Nebuchadnezzar wrote: Og angående dyktighet, så er jeg og en av de som gruer meg til eksamen. Uff fysikk og exphil.
Lykke til!