Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
hei jeg lurte på hvordan man skal løse denne oppgaven med x?
jeg kan regne det ut med ark og få samme svar, men forstår ikke hvordan med en likning
1a) Faren til Ole er dobbelt så gammel som Ole.
Søstra til Ole er 4år yngre enn Ole.
tilsammen er de tre like gamle som bestefaren som er 80år.
finn ut hvor gammel Ole er, ved å sette opp en likning der x er alderen til Ole.
Is it better to try and fail than to not try at all !
Her står det at vi skal la alderen til Ole være x, men jeg syntes det er mer logisk om vi skriver det gradvis om til en likning
1a) Faren til Ole er dobbelt så gammel som Ole.
Søstra til Ole er 4år yngre enn Ole.
tilsammen er de tre like gamle som bestefaren som er 80år.
finn ut hvor gammel Ole er, ved å sette opp en likning der x er alderen til Ole.
Om vi er late kan vi korte ned setningen over
Far = 2 Ole , Søster = Ole - 4 og Bestemor = 80
Faren + Ole + Søster = Bestemor.
Om vi nå innfører Ole = x, så får vi
Ole = x , Far = 2x, Søster = x - 4
[tex]2x \, + \, x \, + \, ( x - 4 ) \, = \, 80[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Det er 4x som er lik 84, og 4x betyr i dette tilfellet fire ganger alderen til Ole. Det er ikke det samme som alderen til Ole, faren og søstera til sammen.
For å sjekke at løsningen er rett kan vi tenke som følger: Ole er 21, faren er dobbelt så gammel, altså 42, søstera er fire år yngre altså 17. 21 + 42 + 17 = 80.
claves wrote:Det er 4x som er lik 84, og 4x betyr i dette tilfellet fire ganger alderen til Ole. Det er ikke det samme som alderen til Ole, faren og søstera til sammen.
For å sjekke at løsningen er rett kan vi tenke som følger: Ole er 21, faren er dobbelt så gammel, altså 42, søstera er fire år yngre altså 17. 21 + 42 + 17 = 80.