Page 1 of 1

Definisjonen av den deriverte, hjelp! :)

Posted: 30/05-2012 18:24
by rubberduckchick
f(x)= (x^2)-2 Regn ut f'(-1)


Kan derer/du hjelpe meg å regne dette ut i tillegg til å forklare hva man skal gjøre? Jeg går i Vg1 T-matte, og sliter litt med definisjonen av den deriverte. Til neste mattetime må jeg kunne forklare dette foran hele klassen, og jeg er redd jeg selv ikke forstår dette.

Posted: 30/05-2012 18:33
by Aleks855
Har en del videoer om derivasjon på http://udl.no. Her er den første derivasjonsvideoen: http://udl.no/video/derivasjon-1-hva-er ... jon-53.php Her gås det gjennom hvor definisjonen kommer fra, og etter hvert så gås det gjennom hvordan vi bruker definisjonen til å derivere en del funksjoner.

Posted: 30/05-2012 18:34
by rubberduckchick
Aleks855 wrote:Har en del videoer om derivasjon på http://udl.no. Her er den første derivasjonsvideoen: http://udl.no/--/derivasjon-1-hva-er-derivasjon-53.php Her gås det gjennom hvor definisjonen kommer fra, og etter hvert så gås det gjennom hvordan vi bruker definisjonen til å derivere en del funksjoner.
Takk :D

Posted: 30/05-2012 19:19
by rubberduckchick
Men, nå har jeg forstått lim
h->0
f(x+h)-f(x)
___________
h

så når oppgaven sier f(x)= x^2-2 og f'(-1) .. hvor plasserer jeg tallene i formelen?

Posted: 30/05-2012 19:23
by rubberduckchick
rubberduckchick wrote:Men, nå har jeg forstått lim
h->0
f(x+h)-f(x)
___________
h

så når oppgaven sier f(x)= x^2-2 og f'(-1) .. hvor plasserer jeg tallene i formelen?

(x+h)^2-2
_____________
h ???

Posted: 30/05-2012 19:29
by Aleks855
[tex]f(x) = x^2-2[/tex]

[tex]f^,(x) = \lim_{h \to 0} \frac{((x+h)^2-2)-(x^2-2)}{h}[/tex]

Du glemte -f(x) i telleren.

Posted: 30/05-2012 19:36
by rubberduckchick
Aleks855 wrote:[tex]f(x) = x^2-2[/tex]

[tex]f^,(x) = \lim_{h \to 0} \frac{((x+h)^2-2)-(x^2-2)}{h}[/tex]

Du glemte -f(x) i telleren.
Takk, svaret ble -2 :D

Posted: 30/05-2012 19:49
by Aleks855
Jepp! Bra jobba :)

Posted: 30/05-2012 20:15
by Aleks855
Jeg tenkte det var en grei oppgave å få i videoform, enten du får bruk for det, eller noen andre, så jeg laga et løsningsforslag i farta.

Posted: 30/05-2012 22:25
by Arctagon
Jeg beundrer jobben du gjør med videoene dine, Aleks. Det er et flott initiativ.

Hvor mange er det som arbeider med siden? Og er den ferdig som den er nå?

Posted: 31/05-2012 01:55
by Aleks855
Mange takk, Arc! Setter pris på tilbakemeldinger, spesielt fra de som ikke er så uerfarne selv.

Siden er aldri ferdig. Jeg kommer til å fortsette å lage videoer så lenge jeg har helsa i behold. Det har vært litt stille i det siste, fordi jeg selv har hatt 5 eksamener i mai, men så snart jeg kommer inn i det igjen, så kommer jeg til å fortsette videoproduksjonen.

Det er forøvrig kun meg og Henrik (Mattenoob på dette forumet) som driver sida. Eller, det vil si... Jeg lager videoer, han drifter websida, og har gjort en knallbra jobb så langt. Vi har ingen grafisk design så rent utseendemessig ser det veldig halvferdig ut, men funksjonaliteten er veldig god, og den jobbes det videre med også.

Det vil etter hvert også komme flere fag, så det blir et veldig spennende prosjekt :)

Posted: 31/05-2012 02:34
by Arctagon
Jeg fant ingen dato for når videoen ble lagt til, noe som kanskje kunne vært greit å ha med. Men dette er kanskje feil sted å ta det opp på. :p

Det er godt å se at motivasjonen er på topp. Den ser aldri ut til å gå nedover for deg.

Ah, jeg hadde på følelsen av at det ikke var så mange. Dere har gjort en strålende jobb så langt. Jeg synes siden ser ganske bra ut som den er nå, rent utseendemessig, så jeg vil ikke si den trenger mye mer. Strukturen likner siden til Khan Academy, men jeg antar det er meningen.

Ja, jeg leste at det var planlagt flere fag som fysikk og kjemi. Spennende. Virker som et veldig spennende prosjekt, dette, så det er bare å stå på!

Posted: 06/06-2012 19:32
by rubberduckchick
Videoene var nyttige, inneholdt gode forklaringer, og det var lett å forstå hvorfor utregningene ble som det skulle og hovedhensikten med det. Jeg tok selv litt notater fra undervisningsvideoene og dette har vært til stor hjelp når jeg skulle fortsette på lignende oppgaver. Tusen takk !