Page 1 of 2

R1 EKSAMEN - Klage til Udir

Posted: 01/06-2012 15:33
by rembrandt
Hei,

jeg anmodere alle å sende en klage til www.udir.no
angående for mange oppgaver og vanskelighetsgrad på eksamensoppgaver som overgår pensum i R1. Mange av oppgavene var relatert til R2 pensum og langt over det kravet stilles til R1 kandidater.

Jeg vurderer å sende en klage på tid og vanskelighetsgrad. Det var veldig dårlig tid på å løse så mange utfordrende oppgaver.

Jo flere bringer saken videre, desto sterkere står vi til å få mildere bedømmelse. Mener dette er en viktig faktor for å styrke demokrati blant kandidatene. Vi kan ikke godta urettferdig behandling. Hvis vi sammenlikner vanskelighetsgrad og mengden oppgaver så har vi værrt forsøkskaniner, ja du leste riktig, forsøkskaniner.

Ikke la deg bli behandlet urettferdig, klag før det er forseint og skriv mail eller brev til både Udir, privatistkontorer og evt. skole du tilhører.

Bruk stemmen din !

Posted: 01/06-2012 15:35
by Vektormannen
Kom gjerne med konkrete eksempler på hva som overgår R1-pensum.

Posted: 01/06-2012 16:08
by malef
Jeg er spent på eksemplene du vil komme med. Du skjønner sikkert at klagen din står og faller ved disse eksemplene. At du fikk dårlig tid og syntes oppgavene var vanskeiige, kan jo skyldes at du ikke kunne stoffet godt nok.

Posted: 01/06-2012 16:53
by Karl_Erik
Kunne kanskje vært fint å legge frem den aktuelle eksamenen for de av oss som ikke hadde den?

Posted: 01/06-2012 16:55
by Vektormannen
Den er lagt ut her: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=32509

Jeg kan ikke se noe som er utenfor R1-pensum her.

Posted: 01/06-2012 17:03
by Karl_Erik
Vektormannen wrote:Den er lagt ut her: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=32509

Jeg kan ikke se noe som er utenfor R1-pensum her.
Takk! Kan heller ikke se at dette er noe utenfor R1-pensum. At det var for mange oppgaver er ikke opplagt for meg - om så var tilfellet og mange slet med dette tror jeg helt sikkert sensor tar høyde for dette under rettingen. Uansett tror jeg det er liten vits i å klage her, altså.

Posted: 01/06-2012 17:56
by rembrandt
Det er utenfor R1 pensum, en del av oppgavene er rene integrasjonsoppgaver, og man har knapt 5 timer til å løse så mange oppgaver.

Posted: 01/06-2012 18:07
by malef
rembrandt wrote:en del av oppgavene er rene integrasjonsoppgaver
Hvilke oppgaver?

Posted: 01/06-2012 19:32
by Vektormannen
rembrandt wrote:Det er utenfor R1 pensum, en del av oppgavene er rene integrasjonsoppgaver, og man har knapt 5 timer til å løse så mange oppgaver.
At du ikke vet hvordan du skal løse oppgavene betyr ikke at det er utenfor R1-pensum. Det er ingenting i denne eksamenen som krever integrasjon.

Posted: 01/06-2012 19:46
by Knossos
Men inni h... mye jobb var det! Sammenliknet med tidligere eksamener så er jo dette en dags jobb for de som ligger midt på treet.

Var sliten og ville hjem etter del 1 jeg. Det hadde ikke skjedd med de foregående eksamene.

Posted: 01/06-2012 19:56
by rembrandt
En del oppgaver krevde å beherske integrasjon og analytisk tilnærming via Lamberts Omegafunksjon. Dette er ikke R1 pensum, og jeg mener at de som utarbeider eksamenssettet bør sette seg inn i kompetansemålene som kreves i R1, og ikke pensum som er relatert til R2 og universitetsnivå. Elever og privatister har 5 timer til å besvare så tunge og tidskrevende oppgaver, og ikke 10 timer.

Posted: 01/06-2012 20:02
by efc
rembrandt wrote:En del oppgaver krevde å beherske integrasjon og analytisk tilnærming via Lamberts Omegafunksjon. Dette er ikke R1 pensum, og jeg mener at de som utarbeider eksamenssettet bør sette seg inn i kompetansemålene som kreves i R1, og ikke pensum som er relatert til R2 og universitetsnivå. Elever og privatister har 5 timer til å besvare så tunge og tidskrevende oppgaver, og ikke 10 timer.
Kan du ikke gi eksempler som underbygger disse påstandene? Husk at oppgaver ofte kan løses på flere måter.

Posted: 01/06-2012 20:12
by Aleks855
rembrandt wrote:En del oppgaver krevde å beherske integrasjon og analytisk tilnærming via Lamberts Omegafunksjon. Dette er ikke R1 pensum, og jeg mener at de som utarbeider eksamenssettet bør sette seg inn i kompetansemålene som kreves i R1, og ikke pensum som er relatert til R2 og universitetsnivå. Elever og privatister har 5 timer til å besvare så tunge og tidskrevende oppgaver, og ikke 10 timer.
Jeg tror du mistolken Janhaa da han nevnte Lamberts Omegafunksjon. Det var på INGEN måte nødvendig, det var bare en alternativ metode.

Si hvilken oppgave som falt utenfor R1-pensum, så kan vi fortelle deg det motsatte. Alle oppgavene er helt gjennomførbare med det som står beskrevet i R1-bøkene.

Posted: 01/06-2012 21:58
by Nebuchadnezzar
Jeg kommer hvert fall til å benytte meg av min stemme til å ikke gjøre noe som helst. For det første er det helt splitter pine umulig for en komite å lage en like lang, og krevende eksamen hvert år. Noen ganger blir den litt lengre, andre ganger litt vanskeligere. Denne gangen har eksamen vært noe lang, som påpekt tidligere, men den krever ingen kunnskaper utover R1 pensum.

At på til, vil undertegnede si denne er noe enklere i forhold til tidligere eksamener. Enkel sannsynlighetsregning, mye vis at oppgaver og geometri som med enkelhet kan løses via kalkulator, eller andre grafiske verktøy.
Det å kunne beherske IKT er faktisk et av læreplanmålene, kan du ikke dette så har ikke nok kompetanse innen faget dessverre.

Videre så er ikke sensorene idioter, karakterene blir stort sett normalfordelt. Om du tar en titt på sensorvurderingen står det med stor pen skrift:

Husk:
Bruk av poeng er bare veiledende i vurderingen. Karakteren fastsettes på bakgrunn av en helhetsvurdering av besvarelsen, bruk av kjennetegn på måloppnåelse og sensors faglige skjønn.


Sensoren bedømmer din besvarelse utifra den kompetansen du har vist.

Videre anbefales det ikke å klage om en får en noe svak karakter. En ny vurdering slik jeg har forstått det, vil bedømmes av to nye sensorer, uavhengig av tidligere vurderinger. Altså om 90% av elevene gjør det svært dårlig generelt sett, så vil en ny sensur ikke ta dette med i betraktningen.

Posted: 01/06-2012 22:52
by ZizouJR
Nebuchadnezzar wrote:Jeg kommer hvert fall til å benytte meg av min stemme til å ikke gjøre noe som helst. For det første er det helt splitter pine umulig for en komite å lage en like lang, og krevende eksamen hvert år. Noen ganger blir den litt lengre, andre ganger litt vanskeligere. Denne gangen har eksamen vært noe lang, som påpekt tidligere, men den krever ingen kunnskaper utover R1 pensum.

At på til, vil undertegnede si denne er noe enklere i forhold til tidligere eksamener. Enkel sannsynlighetsregning, mye vis at oppgaver og geometri som med enkelhet kan løses via kalkulator, eller andre grafiske verktøy.
Det å kunne beherske IKT er faktisk et av læreplanmålene, kan du ikke dette så har ikke nok kompetanse innen faget dessverre.

Videre så er ikke sensorene idioter, karakterene blir stort sett normalfordelt. Om du tar en titt på sensorvurderingen står det med stor pen skrift:

Husk:
Bruk av poeng er bare veiledende i vurderingen. Karakteren fastsettes på bakgrunn av en helhetsvurdering av besvarelsen, bruk av kjennetegn på måloppnåelse og sensors faglige skjønn.


Sensoren bedømmer din besvarelse utifra den kompetansen du har vist.

Videre anbefales det ikke å klage om en får en noe svak karakter. En ny vurdering slik jeg har forstått det, vil bedømmes av to nye sensorer, uavhengig av tidligere vurderinger. Altså om 90% av elevene gjør det svært dårlig generelt sett, så vil en ny sensur ikke ta dette med i betraktningen.
Kunne ikke vært mer enig. Jeg vil si denne eksamenen var lettere enn tidligere gitte eksamener. Flere oppgaver, men dersom man kan pensum er de fleste oppgavene rimelig greie, bortsett fra et par vanskelige(7c bland annet). Som jeg har sagt tidligere tror jeg nok mange, meg selv inkludert får svi for at de kladder. Hadde jeg ført direkte inn uten å kladde, hadde jeg nok spart 20-30 min, og da hadde jeg hatt tid til å se at oppgave 10 var piss enkel. Har nå hvertfall lært at det å trene på føring er noe man bør bruke litt tid på når man forbereder seg til eksamen.