Page 1 of 1
..
Posted: 14/06-2012 22:32
by heieh
--
Posted: 14/06-2012 22:45
by 2357
Frøplanting er en notorisk binomisk sannsynlighetsoppgave.
Du kan tenke deg at du har [tex]k[/tex] meter gjerde, og skal beregne det største arealet du kan gjerde inn om du lager deg et rektangel. Du kan variere denne oppgaven ved å la den ene sidene i rektangelet være en vegg, slik at du ikke trenger å gjerde inn alt.
Du kan sikkert lage noen funksjoner for veksten til planter/trær og gjøre betraktninger rundt dette.
Posted: 14/06-2012 22:53
by heieh
Utrolig at jeg fikk svar så fort

Tusen takk !
Jeg skjønte ikke helt hva du mente med "Frøplanting er en notorisk binomisk sannsynlighetsoppgave"
I en av kompetansemålene står det om lineær vekst, og jeg har lagt til veksten av en plante som jeg skal presentere i en tabell.
Posted: 14/06-2012 22:57
by 2357
Det er mange klassiske oppgaver som likner på denne:
Anta at du en bestemt frøtype spirer i 70% av tilfellene, og du planter 20 frø, hva er sannsynligheten for at
- nøyaktig 17 frø spirer
- minst 17 frø spirer
etc.
(Jeg husker ikke når binomisk sannsynlighet blir innført, men tilfellene der alle/ingen frø spirer burde i hvert fall være overkommelig på 1T)
Posted: 15/06-2012 00:08
by heieh
Du jeg vet ikke hvordan jeg skal takke deg, jeg
Hadde aldri kommet på den ideen med de frøene!
Har du kanskje noen ideer for dette kompetansemålet også?
* Gjøre rede for begrepet lineær vekst, beskrive et slikt vekstforløp og anvende det på praktiske situasjoner
* Tolke og framstille arbeidstegninger,kart,skisser og perspektivtegninger (og dette skal jeg liksom knytte til det å anlegge en hage ... uff)
Posted: 15/06-2012 00:27
by Kork
heieh wrote:* Tolke og framstille arbeidstegninger,kart,skisser og perspektivtegninger (og dette skal jeg liksom knytte til det å anlegge en hage ... uff)
Er jo ikke noe problem å tegne et kart/arbeidstegning til hagen, og så kan du snakke om hvor store ting er på kartet i forhold til i virkeligheten.(målestokk)
heieh wrote:* Gjøre rede for begrepet lineær vekst, beskrive et slikt vekstforløp og anvende det på praktiske situasjoner
Her kan du f.eks se på veksten til et tre, du kan gå ut ifra at det vokser lineært(med konstant fart) og så kan du estimere når det vil bli for høyt og må kappes.
Posted: 15/06-2012 00:38
by heieh
Tusen takk !

Det med treet har jeg begynt på allerede

Går det bra dersom jeg poster med resten av kompetansemålene , som er 3 stykker? Føler meg veldig påtrengende, men vil få en bra karakter og det får jeg takket være deg

Posted: 15/06-2012 00:51
by Kork
Post i vei

Posted: 15/06-2012 08:30
by heieh
Tuuusen takk !

Resten av kompetansemålene er følgende :
*Løse praktiske problemer knyttet til lengde,
vinkel,areal og volum.
(Her tenkte jeg da at jeg kunne bruke gjerde til å få om temaet lengde og areal)
* Bruke varierte måleenheter og måleredskaper, og analysere og drøfte presisjon og målenøyaktighet.

Posted: 15/06-2012 16:36
by heieh
Hei
Jeg er nesten ferdig med presentasjonen min nå, tusen takk til dere to !

Det eneste jeg mangler er sannsynlighet (mitt svakeste punkt av alle sammen)
*Beregne
sannsynligheter ved å telle opp alle gunstige og alle mulige utfall fra tabeller og ved å systematisere opptellinger samt bruke addisjons-setningen og produktsetningen i praktiske sammenhenger.
Siden jeg har om dett å anlegge en hage tenkte jeg at jeg i oppgaven kunne stå mellom 2 forskjellige planter, og regne ut ved hjelp av sannsynlighet hvilken plante det lønner seg å plante (med tanke på hvem som spirer mest)
Dersom en kunne hjulpet meg med dette regnestykket hadde jeg vært veldig takknemlig !!!

Posted: 15/06-2012 17:07
by Kork
Rododendroer kan ha mange forskjellige farger, du har kjøpt 10 busker, men på turen hjem blåste alle merkelappene av. Du vet du kjøpte 3 røde, 3 rosa og 4 hvite, men ikke hvilken som er hva.
Her kan du gjøre masse utregninger, f.eks: hva er sjangsen for å plante tre røde i bedet foran garasjen, som har plass til tre rododendroer?
Også videre..

Posted: 15/06-2012 17:27
by heieh
Bra ide !
Men jeg har p-matte og har nå sett etter om det er noen regnestykker som du har nevnt, men jeg finner jammen ikke noe fremgangsmåte for å løse oppgaven din? Har du en ide kanskje ?
