Matteeksamen i 2p 25.05.2012

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Corneliam
Fibonacci
Fibonacci

Hei,

Først og fremst, beklager hvis jeg har plassert innlegget feil, denne kategorien virket mest rimelig for meg.

Jeg skriver det her i håp om å få litt mer innsikt og svar på hva det er jeg kan "forvente" meg på matteeksamen.

Jeg er ikke veldig skarp når det gjelder matte, jeg sliter men forstår tildels. Hele året har jeg jobbet jevnt og trutt med matte og de siste månedene jobba jeg med matte fra morgen til kveld hver dag. Så mye betyr en stålanlegg for meg. For de som tok eksamen, vet hvordan den var, men for dere som ikke tok den, så var den litt over middels med noen giftige haler der og her. Jeg satte meg inn i oppgavene og skrev som aldri før. Jeg skrev nøyaktig hva jeg gjorde, hvorfor jeg gjorde det og til og med et konkluderende svar. Jeg vil si at jeg har klart å kommunisere på en grei måte. Jeg besvarte nesten alle oppgaver, men vet at enkelte steder blir det riktig utregning med feil svar.

Å lese om at det er over 50% som har strøket, gir meg frysninger. Er jeg en av de femti eller har mitt harde og jevne arbied lønnet seg..jeg er så sinnsykt redd. Planen er å flytte og studere, Alt er i boks, alt bare venter på meg... Jeg vet at det er en karaktergrense på 15 p, og i følge meg så burde jeg ha klart det, men jeg lager mer rom for tvil Enn hva jeg ønsker å innrømme..

Dette ble viss litt kronglete, men jeg håper inderlig at det er noe. Der ute som kjenner seg igjen eller om det er noen som kan svare meg..
Gustav
Tyrann
Tyrann

Ifølge forhåndssensurrapporten i 2P var det vel ikke mer enn 23% som strøk..

For øvrig ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Utfra det du skriver virker det ikke som det gikk så dårlig at det kvalifiserer til stryk. Lykke til!
Corneliam
Fibonacci
Fibonacci

Takk for svar,

Da vet jeg ikke hvilken sensurrPport du ser på, men den jeg så på opplyste om over 50 % stryk, men hvis det ikke stemmer, så er jo det bare positivt.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-vi ... inger-VGO/

Her er det to ulike 2P fag virker det som. Hva som er forskjellen eller hvilken eksamen du tok vet jeg nok lite om. Jeg Er nok ikke helt i samme båt som deg, da jeg ikke har tatt P matematikk. Det beste rådet er nok bare å få tankene over på noe annet. Ut i fra det du skriver virker det som du har gjort så godt som du kunne, og da er det ikke mer du kunne ha gjort. Håper selv det går fint, og det gjør det sikkert og =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gustav
Tyrann
Tyrann

Nå er den versjonen der det fremgår at det er over 50% stryk basert på kun 200 besvarelser, og det påpekes også i sensuren. Det betyr jo ikke nødvendigvis at det totalt sett er så mye stryk.
Corneliam
Fibonacci
Fibonacci

Okei, takk for svar!

Men på veiledningen som er lagt ut på nett, står det at det er en karaktergrense som begynner på 15 poeng. Men så står det at den karaktergrense er kun veiledende og at det er helhetsinntrykket som er avgjørende. Er det noen som kan forklare meg hvordan en sånn sensurering foregår og hva den karaktergrense egetlig er til? Er det en grense som forteller hvor mange poeng en elven må ha for å ikke bestå?
dbso
Fibonacci
Fibonacci

Hvordan gikk eksamen?

I mitt fylke strøk 1 av 3 og gjennomsnittskarakter var 2 (MAT1003). Fikk selv en 2er etter et halvt års intensiv opplæring (via akademiet). De som tok matematikken en vanskelighetsgrad opp (1T?) hadde normalt gjennomsnitt - 3,5. Trenden skulle også være lik i resten av landet.

Fryktelig synd. Må være mange som står uten studiekompetanse nå. Selv ødela dette mine planer, da jeg måtte oppnå en 3'er.

Slik jeg opplevde det var vanskelighetsgraden for høy her og en del utenom pensum?

Og; jeg har sendt inn klage, men det må vel være meget usannsynlig at den blir tatt til følge ettersom det er snakk om matematikk?
Post Reply