http://tutorial.math.lamar.edu/Classes/ ... tions.aspx
http://www.khanacademy.org/math/algebra ... logarithms
Det er mange måter å betrakte logaritmer på. Den enkleste er vel kanskje å tenke på det slik.
For å løse likninger som [tex]x - 2 = 0[/tex] så ble heltallene introdusert.
For å løse likninger som [tex]x + 2 = 0[/tex], så holdt det ikke lengre bare med
de positive heltallene. Så de negative heltallene ble introdusert.
...
For å løse likninger som [tex]2^x = 3[/tex] så holdt det ikke lengre med brøker, heltall, irrasjonale tall. Og derfor introduserte vi logaritmer.
I en forstand har kalkulatoren din en tabell over tilnærmede logaritmeverdier, og sammen med logaritmereglene så kan du løse likningen ovenfor.
En kan og tenke på at multiplikasjon og divisjon er omvendte operasjoner. (Vi kaller gjerne dette for inverse) de nuller hverandre ut så og si.
Men har eksponering noen omvendt operasjon? Ja, nemlig logaritmen.
Dette kan skrives litt enklere med symboler. Utsagnene nedenfor er helt like
[tex]a^x = b \ \Leftrightarrow \ x = \log_a(b)[/tex]
Så skriver vi [tex]\log_2(5)[/tex] så spør vi egentlig hvilket tall må vi opphøye [tex]2[/tex] i for å få [tex]5[/tex]. Altså [tex]2^x = 5[/tex]. Dette har ikke noe eksakt svar, emn kalkulatoren din klarer det sikkert å gi deg en ca verdi.