Likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
educate
Cayley
Cayley

Kan noen gi meg noen tips til hvordan jeg kan løse likningen [tex]t^2 -t = s(3t-3)[/tex]?
wingeer
Descartes
Descartes

En ligning med to ukjente er ikke helt greit. Finnes gjerne uendelig mange løsninger til denne. s=0, t=0 f.eks.
Ser for øvrig at dette er trukket ut fra den forrige tråden din, hvor du faktisk hadde et ligningssett med to ligninger og to ukjente. Da blir det noe helt annet.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
educate
Cayley
Cayley

Det stemmer. Er litt usikker på hvordan jeg skal løse likningene nedenfor.

[tex]t^2 -t = s(3t-3)[/tex] og [tex]t^2 -2t = s(3t-6)[/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

[tex]s = \frac{t^2-t}{3t-3}[/tex] og [tex]s = \frac{t^2-2t}{3t-6}[/tex]

Ser du at disse er like? (Hint faktoriser teller og nemner) Og det er ikke noe vits å lage flere tråder for raskere svar.

Personer som svarer gjør dette på eget inititiativ, og vellvilje. Og har man ikke lyst, eller syntes et spørsmål er for kjedelig, kan man ikke kreve at noen svarer ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
educate
Cayley
Cayley

Takk for hjelp!

Jeg skjønner at det er idealisme og velvilje som ligger bak de som hjelper til på dette forumet. Jeg krever selvsagt ikke noe svar på det jeg lurer på, men har alltid fått raske og gode svar på det jeg har stått fast med. Det er jeg takknemlig for. Er meget godt fornøyd med dette forumet :D
Post Reply