Page 1 of 1
Fart og akselerasjon
Posted: 19/10-2012 07:19
by educate
Jeg har en kurve som viser sammenheng mellom strekningen s en bil har kjørt, og tiden i sekund. Kan noen forklare meg sammenhengen i grafen nedenfor?

Posted: 19/10-2012 07:39
by Go_Rilla
Skjønner ikke spørsmålet helt...
Bilen har kjørt 132 m på de 6 sekundene det intervallet utgjør.
Gjennomsnittsfarten til bilen på den strekningen var 22 m/s.
Posted: 19/10-2012 11:42
by educate
Ut i fra grafen; hvordan finner jeg utgangspunktet for de striplete linjene i denne grafen? Hvordan skal jeg vite hvor den blå linja skal ligge for å finne frem til verdiene for s og t? Håper det var mer forklarende...
Posted: 19/10-2012 17:06
by MrHomme
Dette har med hva oppgaven spør om. Den blå linja er tangenten til et spesifikt punkt. Den blå linja på bildet du viser oss er tangenten til stigningstallet til punktet x=6.
Posted: 19/10-2012 20:39
by educate
Oppgaven viser grafen uten tangent, og oppgaven er å finne farten s sekunder. Er det en måte å regne seg frem til koordinatene til tangenten?
Posted: 19/10-2012 20:46
by Aleks855
educate wrote:Oppgaven viser grafen uten tangent, og oppgaven er å finne farten s sekunder. Er det en måte å regne seg frem til koordinatene til tangenten?
En tangent er ei rett linje, så du trenger et punkt, og et stigningstall.
Har du funksjonen til farta, så kan du finne det ene ved hjelp av det andre. Har du ikke funksjonen til farta, så må du ha oppgitt begge for å finne tangenten.
Posted: 19/10-2012 20:54
by educate
Jeg har ikke funksjonen til farta. Oppgaven angir at grafen skal brukes til å finne farten etter hhv. 0, 2, 4, 6, 8 og 10 sekunder. Andre måter å komme frem til løsningen uten å bruke tangent?
Posted: 19/10-2012 21:21
by Aleks855
Nei, farten er jo definert som tangenten (eller den deriverte) på strekningsgrafen. Så vidt jeg ser så må du bare gjøre tilnærminger, med mindre du får oppgitt fine verdier i oppgaven.
Du må rett og slett tegne din egen tangent i de punktene, og finne stigningstallet på disse tangentene. Det vil være farta i punktene.
Posted: 19/10-2012 22:27
by educate
Ok. Takk!