Parallelle vektorer
Posted: 20/10-2012 04:45
Sitter her å går igjennom oppgaver med parallelle vektorer og skjønner at jeg gjør et steg på intuisjon, uten bevisføring. Og sånn vil jeg ikke ha det, for da lærer jeg meg ikke det jeg skal.
Her er et eksempel så skal jeg vise hvor jeg mener jeg har min "Achilles' heel".
Oppgave: Finn verdien av t slik at vektorene blir parallelle. (vet ikke hvordan jeg skriver vektor med pil over her inne, så vær overbærende.)
p=[1,t^2] og q=[2,8]
Slik går jeg frem;
P||q dersom p=t x q
[1,t~2]= t x [2,8]
1=2t og t^2=8
t=1/2 og t=?
Nå tok jeg et litt værre eksempel, med at t her er opphøyd, men se bort ifra det, eller ikke...samme det. Fasit sier t = -/+ 2. Det ser jeg selv også, med at t er opphøyd, og dermed vil jeg jo ta kvadratroten av den andre siden av likhetstegnet, men her som verdien er "ukjent" regner man med t^2 = 1/2. Det er for så vitt greit. 1 hel t er da +/-4 på høyre og en halv t blir da 2 på venstre. Men dere hører fra hvordan jeg tenker at det bare er en suppe av virrvar egentlig, og føringen min herifra er usikker. Kunne noen gitt meg et eksempel eller fler på korrekt føring. Trenger ikke være denne oppgaven, men fint om den inneholder ukjente...(Ja, jeg kjempet meg igjennom basisk matte i T1 -algebra. Tilbake på skolebenken etter 20 års "pause". Trener på algebraen når jeg kan, men med realsfagpakken er det jammen lite tid til overs.) Og please, ikke hint. Jeg trenger ikke ledetråder, for hjernen min mangler antagelig den vesentlige delen som løser dette. Forklar det med tskjed...Om noen kan? Å finne parallelle vektorer går helt smertefritt for meg når verdiene er gitt btw, så problemet er helt klart algebraen...?
Takker på forhånd!
Her er et eksempel så skal jeg vise hvor jeg mener jeg har min "Achilles' heel".
Oppgave: Finn verdien av t slik at vektorene blir parallelle. (vet ikke hvordan jeg skriver vektor med pil over her inne, så vær overbærende.)
p=[1,t^2] og q=[2,8]
Slik går jeg frem;
P||q dersom p=t x q
[1,t~2]= t x [2,8]
1=2t og t^2=8
t=1/2 og t=?
Nå tok jeg et litt værre eksempel, med at t her er opphøyd, men se bort ifra det, eller ikke...samme det. Fasit sier t = -/+ 2. Det ser jeg selv også, med at t er opphøyd, og dermed vil jeg jo ta kvadratroten av den andre siden av likhetstegnet, men her som verdien er "ukjent" regner man med t^2 = 1/2. Det er for så vitt greit. 1 hel t er da +/-4 på høyre og en halv t blir da 2 på venstre. Men dere hører fra hvordan jeg tenker at det bare er en suppe av virrvar egentlig, og føringen min herifra er usikker. Kunne noen gitt meg et eksempel eller fler på korrekt føring. Trenger ikke være denne oppgaven, men fint om den inneholder ukjente...(Ja, jeg kjempet meg igjennom basisk matte i T1 -algebra. Tilbake på skolebenken etter 20 års "pause". Trener på algebraen når jeg kan, men med realsfagpakken er det jammen lite tid til overs.) Og please, ikke hint. Jeg trenger ikke ledetråder, for hjernen min mangler antagelig den vesentlige delen som løser dette. Forklar det med tskjed...Om noen kan? Å finne parallelle vektorer går helt smertefritt for meg når verdiene er gitt btw, så problemet er helt klart algebraen...?
Takker på forhånd!