Noen som kan hjelpe meg litt med denne oppgaven:
Bedriften Ponomolisto er monopolist og produserer lilla kalkulatorar. Kurvene for gjennomsnittskostnader, grensekostnader, gjennomsnittsinntekt og grenseinntekt for produktet er gitt som:
AC = Q + (10000/Q)
MC = 2Q
AR = 30 - (Q/2)
MR = 30 - Q
Hvor mye høyere blir prisen fordi Ponomolisto er monopolist i forhold til om det hadde vært frikonkurranse?
Pris ved monopol vs frikonkurranse
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hei
Jeg kan forsøke, selv om det jeg skriver sikkert er feil. Det er jo alltids verdt et forsøk da, vi får bare håpe det ikke er til en øving eller noe sånt.
For perfekt konkurranse så utgjør grenseinntekten (marginalinntekten) dets pris. I denne oppgaven skal vi finne forholdet mellom frihandel og pris i et firma under de samme forholdene.
Vi setter MC = MR
2Q = 30 - Q
-30 = -3Q
10 = Q
Dette er det optimale punktet for profitmaksimering til et monopol. I dette punktet stemmer dog ikke forholdet mellom gjennomsnittskostnad og gjennomsnittsinntekt:
AC = 110
AR = 25
Dette betyr at monopolet må legges ned eller minke produksjonen.
Prisen for et monopol er dets gjennomsnittsinntekt.
Så prisforskjellen ved optimal profittinntekt er :
25 - 20 = 5
Dette stemmer vel mer.
:D:D
Jeg kan forsøke, selv om det jeg skriver sikkert er feil. Det er jo alltids verdt et forsøk da, vi får bare håpe det ikke er til en øving eller noe sånt.
For perfekt konkurranse så utgjør grenseinntekten (marginalinntekten) dets pris. I denne oppgaven skal vi finne forholdet mellom frihandel og pris i et firma under de samme forholdene.
Vi setter MC = MR
2Q = 30 - Q
-30 = -3Q
10 = Q
Dette er det optimale punktet for profitmaksimering til et monopol. I dette punktet stemmer dog ikke forholdet mellom gjennomsnittskostnad og gjennomsnittsinntekt:
AC = 110
AR = 25
Dette betyr at monopolet må legges ned eller minke produksjonen.
Prisen for et monopol er dets gjennomsnittsinntekt.
Så prisforskjellen ved optimal profittinntekt er :
25 - 20 = 5
Dette stemmer vel mer.