Pris ved monopol vs frikonkurranse

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
blankis
Fibonacci
Fibonacci

Noen som kan hjelpe meg litt med denne oppgaven:

Bedriften Ponomolisto er monopolist og produserer lilla kalkulatorar. Kurvene for gjennomsnittskostnader, grensekostnader, gjennomsnittsinntekt og grenseinntekt for produktet er gitt som:

AC = Q + (10000/Q)
MC = 2Q
AR = 30 - (Q/2)
MR = 30 - Q

Hvor mye høyere blir prisen fordi Ponomolisto er monopolist i forhold til om det hadde vært frikonkurranse?
Emilga
Riemann
Riemann

Jeg hadde sett etter hjelp andre steder i tillegg til her, hvis jeg var deg. Jeg vet ikke hvor mange her som er gode på økonomi, så det kan ta litt tid før du får hjelp.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet

Hei

Jeg kan forsøke, selv om det jeg skriver sikkert er feil. Det er jo alltids verdt et forsøk da, vi får bare håpe det ikke er til en øving eller noe sånt.

For perfekt konkurranse så utgjør grenseinntekten (marginalinntekten) dets pris. I denne oppgaven skal vi finne forholdet mellom frihandel og pris i et firma under de samme forholdene.

Vi setter MC = MR

2Q = 30 - Q
-30 = -3Q
10 = Q

Dette er det optimale punktet for profitmaksimering til et monopol. I dette punktet stemmer dog ikke forholdet mellom gjennomsnittskostnad og gjennomsnittsinntekt:

AC = 110
AR = 25

Dette betyr at monopolet må legges ned eller minke produksjonen.

Prisen for et monopol er dets gjennomsnittsinntekt.

Så prisforskjellen ved optimal profittinntekt er :

25 - 20 = 5

Dette stemmer vel mer.

:D:D:D
blankis
Fibonacci
Fibonacci

Takk for svar! :)

I fasiten står det at det skal bli 5, så det kan nok stemme ;)
Post Reply