Page 1 of 1
2.grads ulikheter, hjelp for å se hva jeg har gjort feil
Posted: 07/11-2012 21:04
by kareena95
Hei, jeg holder på med en oppg. Men har glemt et eller annet . Kan noen hjelpe meg?
oppg er slik.
Faktoriser utrykket og løs ulikheten
x2+3x>0
det jeg gjor først var bare å ta
x(x+3) og så fikk jeg til svar x>3
Det var feil svar, som jeg så på fasiten så jeg prøvde å ta andregradslikningen ved x2+3x+0>0
og da fikk jeg også feil svar. Så tror jeg har glemt noe
Posted: 07/11-2012 21:10
by Nebuchadnezzar
ulikeheter = Fortegnslinje + tegning. ALLTID .. =)
Om du ikke forklarer hva du har gjort, eller tenkt er det veldig vanskelig å forstå hvordan du klarer å ende opp med [tex]x>3[/tex] som svar?
Noen smarte tips er å bare putte inn noen tall for å sjekke svaret ditt, da det er svært sjeldent at du har tilgang på fasit. Hverken i det virkelige liv eller på prøver.
Klarer du å se at ulikheten i hvert fall er oppfylt om både [tex]x[/tex] og [tex]x+3[/tex] er positive? Når er både [tex]x[/tex] og [tex]x+3[/tex] negative? Når er den ene positiv og den andre negativ?
Hva kan du si om ulikheten utifra dette?
Posted: 07/11-2012 21:56
by kareena95
Det jeg tenkte først var jo å faktorisere utrykket sånn:
x(x+3) og jeg tegnet da en fortegns linje der jeg fikk som resultat,
minus linje. Og betyr det ikke at 3 er mindre enn 0??
Og da kom jeg til svaret x>3
Ja jeg ser at den har både x og x+3 ved x(x+3). Og disse er positive.
Når begge er negative? den forstår jeg ikke helt, og heller ikke når den ene er postiv og den andre negativ?
jeg tegnet en fortegnslinje og her fikk jeg at x linjen har en pluss strek, x+3 linjen har negativ til 3, og deretter positiv. og resultatet blir da negativ til 3 og så postiv.
Posted: 07/11-2012 22:01
by Aleks855
Husk at begge faktorene er negative når [tex]x<-3[/tex], så dette er også en løsning.

Posted: 07/11-2012 22:09
by kareena95
takk for dere hjelper

. men jeg skjønte det med fortegnslinje, men ikke svaret. Hvordan kan -3 være større enn x?
eks hvis jeg setter inn tallet -2 i x da blir det -2-3=-5 og det er jo et minus tegn, så er da ikke x større enn -3 ved x>-3 ?
Posted: 07/11-2012 22:10
by Aleks855
Husk at -2 er større enn -3! Negative tall fungerer omvendt
Prøv med -4. Det er mindre enn -3.
Posted: 07/11-2012 22:14
by kareena95
-4-3=-7 og her er da -3 større en x, er det derfor?
en liten ting til jeg lurte på, jeg prøve denne uken og når læreren min har ikke lært oss om å ta med 0 i fortegnskjema.
Skal jeg ta den med hele tiden eller bare når det er utrykk som x(x-2)>0, der det ikke går å ta verken 2.gradslikning eller tredje kvadratsetning?

Posted: 07/11-2012 22:19
by Aleks855
kareena95 wrote:-4-3=-7 og her er da -3 større en x, er det derfor?
en liten ting til jeg lurte på, jeg prøve denne uken og når læreren min har ikke lært oss om å ta med 0 i fortegnskjema.
Skal jeg ta den med hele tiden eller bare når det er utrykk som x(x-2)>0, der det ikke går å ta verken 2.gradslikning eller tredje kvadratsetning?

Du må sette det inn i ulikheten du starta med.
[tex]x^2+3x = (-4)^2 + 3(-4) = 16 - 12 = 4 > 0[/tex]
0 i fortegnsskjema ble med fordi den ene faktoren var x, og x vipper jo nøyaktig på 0.

Posted: 07/11-2012 22:33
by kareena95
tusen takk, forstod det nå
