Har søkt litt rundt og funnet en
friksjonskoeffisent som kan brukes i beregningene her.
I denne artikkelen vil [tex]\mu[/tex] være mellom 0,7 og 0,9. Jeg velger derfor [tex]\mu = 0,8[/tex].
Nå vil en hengeren starte å bevege seg (fra i ro) dersom:
[tex]\Sigma F > 0[/tex] (en "variant" av Newtons 2. lov)
Dersom vi går ut i fra at det er to krefter som virker på hengeren:
Trekkraften [tex]K[/tex] og friksjonen [tex]R[/tex]. Vi får da:
[tex]K - R > 0[/tex]
som gir:
[tex]K > R[/tex]
her vil [tex]R = \mu \cdot mg[/tex] og dette gir:
[tex]K > \mu \cdot mg = 0,8 \cdot 50 \cdot 10^3 \cdot 9,81 N[/tex]
[tex]K > 392 kN[/tex]
Her har jeg regnet med glidefriksjon som ikke er det samme som statisk friksjon som er det vi egentlig har her. På wikipedia finner vi dette:
Statisk friksjon virker mellom legemer som er i kontakt med hverandre men som ikke beveger seg i forhold til hverandre. Statisk friksjon er vanligvis noe større enn den kinetiske friksjon og er den man må "overvinne" for å få en gjenstand i bevegelse. Man må få gjenstanden til å "løsne" fra underlaget.
Rullefriksjon er også er type statisk friksjon (paradoksalt nok). Det er fordi hjulene triller og det dermed ikke er noen flater som glir mot hverandre. Hvert punkt på hjulet som er i kontakt med underlaget er for et øyeblikk stasjonært. Imidlertid er rulling en annen type bevegelse en glidning, og det meste av den statiske friksjonen har betydning når et objekt akselererer. (Uten noe friksjon mellom hjul og bakken ville det for eksempel være umulig å få igang en bil, som kun ville begynne å spinne som om den var på svært glatt is.) Forskjellen mellom den statiske og glidningsfriksjonen ved rulling illustreres av situasjonen som oppstår når en bil bråbremser og hjulene «låses». Mens hjulene på bilen ruller vil det være statisk friksjon, men når bremsene trykkes så hardt på at hjulene låser og begynner å gli i stedet for å rulle, vil det være den lavere glidefriksjonen som overtar og bremselengden øker.
Vi kan altså regne med at trekkraften må være enda større enn det jeg kom fram til i mine beregninger. Generelt slike friksjonsberegninger vanskelige og bør vel egentlig bestemmes empirisk (dvs. ved forsøk).