Page 1 of 2
Funksjonssammenheng...
Posted: 10/12-2012 14:08
by buppa4
Her er oppgaven:
Et radioaktivt stoff synker i aktivitet ved følgende funksjonssammenheng:
��=1000∙10−0.05��, der x er antall dager
Hvor mange dager går det før aktiviteten er på nivået y=1?
Jeg ville satt det opp slik: 1000∙10−0.05��=1 men hvordan løser jeg dette?
Posted: 10/12-2012 14:11
by buppa4
Huff det ble feil. 10 skal opphøyes i -0,05x
Posted: 10/12-2012 14:32
by MrHomme
Logaritmer
Posted: 10/12-2012 15:00
by buppa4
Jeg vet at jeg skal bruke log eller ln men er ikke sikker på hvordan jeg setter opp og løser denne type oppgaver.
Posted: 10/12-2012 15:02
by MrHomme
Hva skjer når du ganger med [tex]lnx[/tex] på begge sider f.eks?
Husk at
[tex]\frac{lna}{lnb}=\frac{lga}{lgb}[/tex]
hva blir [tex]ln1[/tex]?
Posted: 10/12-2012 15:31
by buppa4
ln1 er 0 ganger jeg ln i alle ledd på venstre side?
Posted: 10/12-2012 15:33
by MrHomme
buppa4 wrote:ln1 er 0 ganger jeg ln i alle ledd på venstre side?
Jeppsi
Kan du logaritmereglene?
Posted: 10/12-2012 15:39
by buppa4
Som du kanskje skjønner er jeg litt ute å kjøre! Lenge siden jeg har holdt på med matematikk:-/
Posted: 10/12-2012 15:40
by MrHomme
[tex]lg a^x=x lga[/tex]
og
[tex]lg 1000=3[/tex], fordi [tex]10^3=1000[/tex]
Posted: 10/12-2012 15:42
by buppa4
Nå tror jeg at jeg har skjønt det. Tusen takk for hjelpen:-)
Posted: 10/12-2012 15:46
by MrHomme
buppa4 wrote:Nå tror jeg at jeg har skjønt det. Tusen takk for hjelpen:-)
Bra

Ingen årsak !:)
Posted: 10/12-2012 18:44
by 2357
buppa4 wrote: ganger jeg ln i alle ledd på venstre side?
Du ganger ikke inn ln. ln er en funksjon som du bruker på begge sider av likhetstegnet.
Posted: 10/12-2012 19:03
by MrHomme
2357 wrote:buppa4 wrote: ganger jeg ln i alle ledd på venstre side?
Du ganger ikke inn ln. ln er en funksjon som du bruker på begge sider av likhetstegnet.
Dette er noe jeg kaller for kuriositetsanlagt pensum, da dette i prinsippet ikke må kunnes på vgs nivå, selv om det kan være koselig

Dette er noe man trenger å vite hvis man skal studere matematikk på universitetsnivå.
Prosessen du gjør er akuratt det samme som å "gange" med et tall (utvide) med en faktor på begge sider. Derfor er det mer forståelig å forklare på denne måten.
Posted: 10/12-2012 19:19
by 2357
Hvis man lærer det som å gange inn ln, kan man tro at man kan faktorisere ut og forkorte ln. Jeg lærte det aldri slik, og tror ikke det er sånn det pleier å undervises heller.
Posted: 10/12-2012 19:23
by MrHomme
2357 wrote:Hvis man lærer det som å gange inn ln, kan man tro at man kan faktorisere ut og forkorte ln. Jeg lærte det aldri slik, og tror ikke det er sånn det pleier å undervises heller.
Jeg lærte det slik, så regner med lærere underviser forskjellig;) Men han forklarte for de lytte ører i klassen det du sier, men fortsatte å si at vi "ganget inn" da folk forstod det mye lettere. Folk i klassen ble ofte stresset da de hørte at det var å legge til en funksjon.