Fysikk 1 eksamen om 3 uker og har knapt åpnet boken! Hjelp!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Hei alle gode menn og kvinner her inne,

Jeg skal ta R1/R2 og Fysikk 1 denne våren, men har hittil viet all min tid til matematikken og er nå godt inne i R2 pensum. Derfor åpnet jeg Fysikk 1 boken først denne uken og har alt lest og gjort kontrollspørsmål (ikke regning) til to kapittel.

Så for meg at dette skulle gå veldig greit og satset på eksamen tidligst i begynnelsen av mai, men fikk nå vite at jeg har eksamen den 13. april på en lørdag! Jeg fikk et umiddelbart angstanfall, men har nå hentet meg inn igjen.

Kan dette gå bra? Noen tips til hvordan jeg bør legge opp studiene? Her har jeg virkelig ikke noe tid å miste. Desverre så kommer det en påskeferie midt i dette også, men den må jeg drite mest mulig i.

Håper noen kan gi meg noen konkrete tips til hvordan jeg legger opp dette.

Jeg bør vel i første omgang uansett lese gjennom hvert kapittel, skrive korte sammendrag og gjøre kontrollspørsmålene?

Må jeg regne noe? Vil jeg få behov for det ettersom det er en muntlig eksamen?

Finnes det noen hefter med tidligere gitte muntligeksamener jeg kan se på?

Må innrømme at jeg er lettere uvel nå, men jeg må bare gjøre det beste ut av det.

På forhånd hjertelig takk! :)

Mvh

Johan Nes
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Gjør alle oppgavene i boka (De fleste går ganske fort), evt helt til det sitter veldig godt! Til slutt gjør du noen eksamenssett uten hjelp (Det vil si, ikke sitt med løsningsforslag lett tilgjengelig). Om du merker at det er noe du sliter spesielt med på eksamenssettene, gå tilbake til dette/disse kapitlene og prøv å få en litt dypere fortåelse av stoffet, da eksamen ofte krever litt mer enn kapitteloppgavene :)
PiaR
Cantor
Cantor
Innlegg: 119
Registrert: 12/11-2012 23:09

fuglagutt skrev:Gjør alle oppgavene i boka (De fleste går ganske fort), evt helt til det sitter veldig godt! Til slutt gjør du noen eksamenssett uten hjelp (Det vil si, ikke sitt med løsningsforslag lett tilgjengelig). Om du merker at det er noe du sliter spesielt med på eksamenssettene, gå tilbake til dette/disse kapitlene og prøv å få en litt dypere fortåelse av stoffet, da eksamen ofte krever litt mer enn kapitteloppgavene :)
Finnes det noen eksamenssett i fysikk 1? (muntlig) :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Nei, de muntlige prøvene er bestemt lokalt.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Jeg ville lagt vekt på:

1) Newtons mekanikk: Krefter, arbeid, effekt, energi, ...
2) Atomfysikk
3) Bølger og lys

Selvsagt er andre deler av pensum også viktig, men dette er mye av "hovedtyngden".

Kan du dette godt rekker det til en firer skulle jeg tro. Uten noen absolutt garanti, selvsagt...
Nibiru
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 230
Registrert: 14/10-2012 16:26

Jeg tror det blir farlig å fokusere bare på enkelte kapitel. F.eks når jeg selv hadde fysikk muntlig eksamen, så fikk jeg bevegelse, kjernefysikk og elektrisitet. Ikke noen av disse delene ligger i de tre punktene som ettam har nevnt. Men når det er snakk om 3 uker og du begynner fra null, så er det kanskje lurt å fokusere på de tre punktene som ettem har nevnt allikivel. Men prøv å lese gjennom hele boka. Gjør kapiteloppgaver, du trenger ikke noen eksamensoppgaver. Når du er ferdig med hele pensumet, kan du legge litt ekstra vekt på de tre punktene som ettam har nevnt.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Tusen takk til alle som har svart! :D

Da gjør jeg følgende:

1) Leser gjennom boken, tar notater, gjør kontrolloppgaver (ikke regneoppgaver) og prøver å få en forståelse for konseptene etter beste evne.

2) Fordeler den resterende tiden på å regne oppgaver og få en dypere forståelse gjennom det, men vektlegger da kapitlene som ettam anbefalte?

Høres det greit ut?

Når det gjelder eksamensett, så eksisterer nok ikke dette for Fysikk 1, så jeg får ikke gjort så mye med det, men eksisterer det noen samling med eksempler på hva slags oppgaver som typisk blir gitt? Eller hva slags form de har? Det hadde vært veldig fint å høre fra noen som faktisk har vært oppe i denne eksamenen. Hvor mye må man egentlig regne? Må man vise eksempler på tavlen?

Slik jeg skjønner det, så trekker man et emne og får 30 minutt til forberedelse og i tillegg får man spørsmål om et emne man ikke har tid til å forberede seg på.

Ellers har jeg meldt meg opp til en dag hvor vi gjennomgår forsøkene på laboratorium hos Sonans, men har ikke fått bekreftet at jeg får plass. Det burde være nyttig.

Jeg merker at et av problemene nå er å følge med på formlene. Ikke selve utledningen og omskriving av formlene, men rett og slett symbolene. Synes det går fort og det er vanskelig å holde styr på alle de ulike bokstavene i små og store størrelser. Her må jeg jobbe en del med å få en skikkelig overskrift. Det er 10 år siden jeg hadde naturfag, så det kan vel forklare det. De tar vel en del for gitt fra 1. års pensum.

Takker igjen! Trenger all hjelp jeg kan få. :)

Mvh

Johan Nes
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Etter nærmere vurdering vil jeg tilføye "Bevegelse" også.

I ERGO (lærebok) kalles kapittelet dette. Vet ikke hva andre bøker kalller det. Det handler i hvertfall om Gallileis bevegelseslikninger etc.
Elijah
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 24/02-2009 13:07

ettam skrev:Etter nærmere vurdering vil jeg tilføye "Bevegelse" også.

I ERGO (lærebok) kalles kapittelet dette. Vet ikke hva andre bøker kalller det. Det handler i hvertfall om Gallileis bevegelseslikninger etc.
Da er jeg ferdig med å gå gjennom hele boken. Har tatt notater og gjort teorioppgaver fra hele boken.

I dag har jeg regnet meg gjennom det meste av oppgaver fra første kapittel om bevegelse. Veldig enkel og overkommelig matematikk. Har god forståelse her.

Slik kommer jeg til å fortsette til jeg er ferdig og så får jeg repetere av det jeg har igjen av tid.

Det som er litt demotiverende er nivåforskjellen fra kapittel til kapittel. Elektrisitet synes jeg var veldig vanskelig å forstå! Mulig det er på grunn av manglende forventede forkunnskaper fra GK som det er 10 år siden jeg tok. Men jeg hadde ikke trodd at jeg skulle ha enklere for å forklare hvordan universet oppsto enn hvordan elektrisitet fungerer.

Jeg tror utfallet av denne eksamenen kan bli veldig tilfeldig alt etter hva jeg trekker, men slik er det jo typisk på muntlig eksamen.
:)
Elijah
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 24/02-2009 13:07

Jeg har visst to kontoer her inne og det oppdaget jeg nå ved en tilfeldighet, da jeg har samme brukernavn på et annet forum.

Beklager forvirrelsen. :D
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

ettam skrev:Jeg ville lagt vekt på:

1) Newtons mekanikk: Krefter, arbeid, effekt, energi, ...
2) Atomfysikk
3) Bølger og lys

Selvsagt er andre deler av pensum også viktig, men dette er mye av "hovedtyngden".

Kan du dette godt rekker det til en firer skulle jeg tro. Uten noen absolutt garanti, selvsagt...
Dette er det jeg har jobbet mest med så langt, men det er vel like viktig å lære for eksempel elektrisitet? For det er vel slik at jeg trekker ett tema og det tilsvarer gjerne ett kapittel?

Innen eksamen kommer jeg til å ha regnet gjennom oppgaver fra alle kapittel og gått gjennom boken to ganger, men det er LANGT fra å kunne det godt, så sant jeg ikke undervurderer meg selv.

Hva skal egentlig til for å stå? Hvor ille må det være for å stryke?

Med den innsatsen jeg legger ned, så kan jeg ikke skjønne at jeg skal kunne stryke, men jeg er ganske bekymret. Det er tett stoff, ikke nødvendigvis så tungt, og mye som skal huskes på.
killerqueen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 04/04-2013 12:54

jeg tar også Fysikk 1 denne våren, og fikk litt sjokk når jeg fant ut at eksamen er 16. april. Jeg har jobba steinhardt, og virker som du har jobba enda mer, pluss at du har labkurs, så jeg kan ikke skjønne at du ikke får ståkarakter, sikkert bedre også.

Personlig er jeg livredd for muntlig eksamen, og praktisk innslag hjelper absolutt ikke. Jeg tror på et eller annet nivå at sensor/eksaminator er ute etter å avsløre at jeg ikke kan noe. Sannheten er jo at de vil finne ut alt du faktisk kan, og evt hjelpe deg til å vise det.

Om du bare passer på å vise alt du kan, så blir det nok mer enn ståkarakter på deg!
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Hvor bor du, Killer Queen?

Om du bor i Oslo, så kan du få notatene mine fra labkurs inkludert hvert enkelt forsøk. Det er 6 forsøk du kan komme opp i.

Jeg mangler akkurat en dag for å gjøre det rimelig bra. Kan gå bra, men jeg har akkurat for knapp tid til å finpusse problemområdene mine. Tror jeg skal stå. :D
killerqueen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 04/04-2013 12:54

jeg bor i Trondheim, men du kan gjerne få fortelle hva ca forsøkene var, så får jeg et visst bilde hvertfall. Hadde satt pris på det, men jeg har god tid sammenlignet med deg enda ;)

Min teori er at du gjør det bedre om du tror på det du gjør, så gå inn til eksamen med full tro på deg selv! Jeg er sikker på at du ikke har sjangs til å stryke!
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Atomfysikk - Gjør rede for Bohrs atommodell, emisjon og absorpsjonsspektrum.

Praktisk forsøk: Interferens med dobbeltspalte.

Jeg følte selv at den muntlige delen gikk fint. Måtte tegnet opp atomet og elektronbanene.

Han lurte på hva et elektron ønsket å gjøre om det var i en energibane? Ut i fra Bohrs første postulat, regnet jeg med at det ble værende i den banen, men svaret var selvsagt at det blir trukket mot kjernen.

Dette sto IKKE i boken, så jeg følte det var litt urettferdig at det skulle svekke meg. Det er jo logisk, men det har ikke stått i den boken jeg har, i så fall har det vært formulert annerledes. Men det er kanskje basic kunnskap som skulle være gitt i Fysikk 1.

Videre måtte jeg regne ut energi og energiforskjellen når et elektron falt fra N3 til N1. Dette gikk greit, men jeg manglet et fortegn på potensen, som de måtte korrigere.

Videre måtte jeg regne ut frekvens ved hjelp av Plancks konstant. Dette gikk fint.

Alt i alt følte jeg at den muntlige biten gikk veldig bra. Jeg håpet på en femmer.

Det praktiske forsøket var innelåst, så vi måtte gjøre det muntlig/skriftlig. Jeg forklarte veldig godt hvordan jeg ville gjort det og regnet ut bølgelengden. Fikk skryt for håndteringen min der og at jeg hadde god kontroll.

Karakter: 4.

Begrunnelse: Litt mye roting i og bruk av notater og fortegnsfeil ved utregning av energinivå.

Sensorene var veldig hyggelige, men jeg følte de kanskje var litt strenge. Trodde kanskje jeg skulle få 5. Privatiststudenter uten skole var visst svært sjeldent at de presterte så bra som 4.

Alt i alt fornøyd med tiden jeg hadde til rådighet! :D
Svar