Page 1 of 1

Spørsmål vedrørende bruk av digitale hjelpemiddel på R2?

Posted: 12/05-2013 21:49
by Johan Nes
Heisann,

Det nærmer seg eksamen og jeg er litt usikker på dette med bruk av digitale hjelpemiddel i Del 2.

Det var nevnt i en annen tråd at jeg kunne ha en fordel med å bruke for eksempel Mathematica til for eksempel løsning av integraler, men hva er fordelen her over min TI-83? Til nå, ser det ut som om TI-83 gjør jobben fint, men det er kanskje enklere i Mathematica og gir mellomregninger om jeg trenger å vise det?

Jeg var faktisk litt overrasket i en av eksamensoppgavene over at jeg bare kunne løse oppgaven med å regne ut integralet digitalt. Er det slik at så lenge det ikke er spesifisert, så kan jeg ordne integralet (her på en oppgave om volum) og så rett og slett bare taste det inn på kalkulatoren? Ser at på løsningsforslaget til denne spesifikke oppgaven på matematikk.net blir den løst manuelt, mens løsningsforslaget i eksamensheftet mitt gjorde det digitalt. Sparer jo litt tid på det. Brukte også derivasjon og utregning for å finne toppunkt, mens eksamensheftet sitt løsningsforslag gjorde det digitalt.

Jeg har Geogebra og har blitt litt flinkere der, men for eksempel å finne toppunkt og bunnpunkt synes jeg er like enkelt på min TI-83.

Når oppgaveteksten sier, "Tegn grafen", så er jeg vel nødt til å faktisk tegne grafen?

Om jeg blir bedt om å finne et toppunkt/bunnpunkt eller noe annet som KAN løses grafisk og det ikke er spesifisert at det skal gjøres med regning, står jeg fritt til å gjøre dette med TI-83/Geogebra og skrive i teksten, "Jeg brukte TI-83 til å finne toppunktet til f og det er (X,Y)."

Ellers noen tips? :)

Re: Spørsmål vedrørende bruk av digitale hjelpemiddel på R2?

Posted: 12/05-2013 23:43
by fuglagutt
Tegn grafen vil si at du må levere en tegning av grafen. Det er mulig du kan skrive ut en digital tegning av den, men det er jeg ikke sikker på. Du bør nok absolutt ikke skrive at du har tegnet den med digitalt hjelpemiddel og ikke levere noe ;)

Om du er glad i å løse integraler manuelt kan du bruke digitale verktøy som en slags fasit, men du kan også bruke dem til å løse hele integralet for deg. Men pass deg så du ikke bruker det som snarveier, det kan være fort gjort å gå i den fella!

Re: Spørsmål vedrørende bruk av digitale hjelpemiddel på R2?

Posted: 13/05-2013 00:26
by Nebuchadnezzar
Folk spør om dette så mye.. Om du tenker deg litt om så skal en eksamen bedømme hvor godt du oppfyller kunnskapsmålene innen nevnte fag.
Anbefaler deg å lese over disse igjen ;) En sensor er altså et reelt menneske, som selv ser hvor godt du oppfyller disse målene.
Altså en eksamen går ut på i praksis å vise frem hva du kan på en best mulig måte. Til syvende og sist er det den helhetlige vurderingen som bestemmer hva karakter du får.

Eksempelvis om du regner alle oppgaver du kan på kalkulator/IKT og viser lite til ingen mellomregninger, så viser du Sensor at Ja du kan bruke IKT, men du viser og at du kan fint lite annet. En god besvarelse skal som nevnt tidligere vise frem at du kan så mange av kompetansemålene som mulig.

I mine øyne er det beste å regne gjennom Del 2 så raskt som mulig og skrive ned fasitsvarene på et kladdepapir ved hjelp av IKT (maple <3, geogebra, matlab, mathematica, etc) eller kalkulator. Dette inkluderer å tegne figurer og grafer. Tar maks 45 minutter, resten av tiden brukes å fylle inn så mange av hullene som mulig.
Dette inkluderer å regne ut for hånd , skrive skikkelig hva du har gjort og generelt føre inn ting pent. Får du ikke tid, så skriv ned fasitsvaret fra kladdepapiret og tegn en trist panda. Husk at pandaen må se skikkelig trist ut, her holder ikke det med en halvtrist panda.

Grafer kan skrives ut, men vær obs på surrete gamle tanter så ikke skriv ut 2 minutter før eksamen er over.

Kort sagt finnes det ikke noen måte å "jukse" seg frem til bedre karakter på, hverken ved bruk av Kalkulator eller IKT ;)

Anbefaler deg å se igjennom denne her

https://pgsf.udir.no/dokumentlager/Doku ... oveType=EV
Velg: Forslag til ny eksamensordning i matematikk videregående
også R2, hvor passordet er Eksempel

Og denne

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... 012_BM.pdf

Re: Spørsmål vedrørende bruk av digitale hjelpemiddel på R2?

Posted: 13/05-2013 12:37
by Johan Nes
fuglagutt wrote:Tegn grafen vil si at du må levere en tegning av grafen. Det er mulig du kan skrive ut en digital tegning av den, men det er jeg ikke sikker på. Du bør nok absolutt ikke skrive at du har tegnet den med digitalt hjelpemiddel og ikke levere noe ;)

Om du er glad i å løse integraler manuelt kan du bruke digitale verktøy som en slags fasit, men du kan også bruke dem til å løse hele integralet for deg. Men pass deg så du ikke bruker det som snarveier, det kan være fort gjort å gå i den fella!
Tror jeg kommer til å tegne uansett. Tar ikke noen sjanser. Et annet spørsmål er hvor pene grafene skal være? Er det nok å skissere eller må den være perfekt? :)

Hva slags digitale hjelpemiddel synes du er greie til utregning av integraler?

Den største verdien av digitale hjelpemiddel er sannsynligvis det å kunne bruke det som en fasit.

Re: Spørsmål vedrørende bruk av digitale hjelpemiddel på R2?

Posted: 13/05-2013 12:38
by Johan Nes
Nebuchadnezzar wrote:Folk spør om dette så mye.. Om du tenker deg litt om så skal en eksamen bedømme hvor godt du oppfyller kunnskapsmålene innen nevnte fag.
Anbefaler deg å lese over disse igjen ;) En sensor er altså et reelt menneske, som selv ser hvor godt du oppfyller disse målene.
Altså en eksamen går ut på i praksis å vise frem hva du kan på en best mulig måte. Til syvende og sist er det den helhetlige vurderingen som bestemmer hva karakter du får.

Eksempelvis om du regner alle oppgaver du kan på kalkulator/IKT og viser lite til ingen mellomregninger, så viser du Sensor at Ja du kan bruke IKT, men du viser og at du kan fint lite annet. En god besvarelse skal som nevnt tidligere vise frem at du kan så mange av kompetansemålene som mulig.

I mine øyne er det beste å regne gjennom Del 2 så raskt som mulig og skrive ned fasitsvarene på et kladdepapir ved hjelp av IKT (maple <3, geogebra, matlab, mathematica, etc) eller kalkulator. Dette inkluderer å tegne figurer og grafer. Tar maks 45 minutter, resten av tiden brukes å fylle inn så mange av hullene som mulig.
Dette inkluderer å regne ut for hånd , skrive skikkelig hva du har gjort og generelt føre inn ting pent. Får du ikke tid, så skriv ned fasitsvaret fra kladdepapiret og tegn en trist panda. Husk at pandaen må se skikkelig trist ut, her holder ikke det med en halvtrist panda.

Grafer kan skrives ut, men vær obs på surrete gamle tanter så ikke skriv ut 2 minutter før eksamen er over.

Kort sagt finnes det ikke noen måte å "jukse" seg frem til bedre karakter på, hverken ved bruk av Kalkulator eller IKT ;)

Anbefaler deg å se igjennom denne her

https://pgsf.udir.no/dokumentlager/Doku ... oveType=EV
Velg: Forslag til ny eksamensordning i matematikk videregående
også R2, hvor passordet er Eksempel

Og denne

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... 012_BM.pdf
Takk for godt svar, Nebuchadnezzar.

Skal huske det med den triste pandaen. Kanskje det redder 6-eren. :)

Re: Spørsmål vedrørende bruk av digitale hjelpemiddel på R2?

Posted: 13/05-2013 12:49
by fuglagutt
Johan Nes wrote: Tror jeg kommer til å tegne uansett. Tar ikke noen sjanser. Et annet spørsmål er hvor pene grafene skal være? Er det nok å skissere eller må den være perfekt? :)

Hva slags digitale hjelpemiddel synes du er greie til utregning av integraler?

Den største verdien av digitale hjelpemiddel er sannsynligvis det å kunne bruke det som en fasit.

Det pleier ikke være noe stort krav at grafene er pene, men de må inneholde de viktigste egenskapene til funksjonene. Det vil si nullpunkter, ekstremalpunkter og vendepunkter. Evt asymptoter. Du kan fint lage en skisse i kladden, men prøve å lage en litt finere graf på besvarelsen, rett og slett for å gi et godt inntrykk ;)

Vi fikk bruke Texas TI-Nspire Cas programvare fordi skolen var med i en prøvetesting av programmet. Om du skulle få tak i det er det et godt verktøy, spesielt fordi det ikke krever noe kodekunnskap og er relativt intuitivt. Du kan også få 3D tegninger der.

Når det er sagt så satte jeg meg aldri inn i Geogebra, så jeg kan ikke sammenlikne de to. Dersom det er det du har brukt til nå vil mest sannsynlig det beste være å ikke endre hva slags digitalt hjelpemiddel du bruker så sent :)

Re: Spørsmål vedrørende bruk av digitale hjelpemiddel på R2?

Posted: 13/05-2013 15:33
by Johan Nes
Nice. :)

Jeg har ikke brukt så forferdelig mye annet enn TI-83 og litt Geogebra, så da holder jeg meg nok til det i forhold til denne eksamenen. Vet ikke hvordan det er å løse integraler i Geogebra, men skal se litt på det. Synes egentlig TI-83 har gjort det meste jeg har behov for hittil, inkludert integraler.

Å finne toppunkt/bunnpunkt synes jeg er enklere på TI-83 enn Geogebra, da det er litt tricky der om det ikke er en polynomfunksjon. Da må man legge inn den deriverte og finne nullpunktene til den for så å overføre det til den originale funksjonen. :D

Re: Spørsmål vedrørende bruk av digitale hjelpemiddel på R2?

Posted: 18/05-2013 14:12
by Johan Nes
Hva slags programvare bruker dere for å sjekke differensiallikninger i del 2?

Det er det eneste jeg tror jeg kommer til å savne som jeg ikke kan per i dag. Dette kan kanskje gjøres i Geogebra? Eller kan man gjøre det på TI-83?

Integraler kan jeg alltid sjekke på TI-83, men får ikke noen mellomregninger. Men det er kanskje ikke så viktig uansett.

Re: Spørsmål vedrørende bruk av digitale hjelpemiddel på R2?

Posted: 18/05-2013 15:35
by mikki155
Integraler kan alltids løses i CAS-feltet i GeoGebra. Bare trykk på Vis -> CAS -> Skriv "Integral[f(x)]" (der f(x) er funksjonen du skal integrere) og trykk enter. Der kan du også sjekke om differensiallikningene dine stemmer. Husk at hvis du skal få frem eulertallet, må du holde inne Alt og så trykke på "e". Hvis ikke får du en annen verdi for "e".