Multiplikasjon i femtallsystemet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Tivoline
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 12
Joined: 07/06-2013 11:14

Nå har jeg sittet i hele dag og lært meg subtraksjon og addisjon i tallsystemer....
Men hvordan den foregår i multiplikasjon, det klarer jeg ikke å få inn i mitt ellers så store hode....

Hvis vi f.eks skal ta 23 * 13, hvordan vil vi komme fram til svaret på 404 ? I femtallsystemet...skjønner ikke framgangsmåten.

Mvh Randi SK.
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6874
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

$\displaystyle 3\cdot 3 = 9_{10} = 14_5$

Nå har vi: _ _ 4
Tar med 1ern videre.

$\displaystyle 3\cdot2+1 = 7_{10} = 12_5$

1 2 4

$\displaystyle 1\cdot3 = 3$

1 5 4 (5 er ugyldig)
2 0 4

$\displaystyle 1\cdot2 = 2$

4 0 4
Image
Tivoline
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 12
Joined: 07/06-2013 11:14

Selvfølgelig!! Tusen takk :)
ettam
Guru
Guru
Posts: 2480
Joined: 28/09-2005 17:30
Location: Trondheim

Dette kan kanskje hjelpe deg? Siden du kan addisjon.

Deler av den lille gangetabellen i femtallssystemet:

[tex]1 \cdot 1 = 1 \\ 1 \cdot 2 = 2 \\ 1 \cdot 3 = 3 \\ 1 \cdot 4 = 4[/tex]

[tex]2 \cdot 2 = 4 \\ 2 \cdot 3 = 11 \\ 2 \cdot 4 = 13[/tex]

[tex]3 \cdot 3 = 14 \\ 3 \cdot 4 = 22[/tex]

[tex]4 \cdot 4 = 31[/tex]

EDIT: Ser jeg var for sent ute....
Tivoline
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 12
Joined: 07/06-2013 11:14

Hvordan blir det da med divisjon ?

Eks noe så enkelt som 13 : 3 = altså, i femtallsystemet....

Virkelig noe herk å ikke tenke i titallsystemet :P

Supre dere er som svarer en lost sjel!
Post Reply