Markussen wrote:Hei. Takk for svar!
Jeg går utifra at man har funnet x og y, så da blir det tangens. Men det jeg ikke helt skjønner er hvordan jeg skal tegne de inn i et koordinatsystem. Jeg vet hvordan man tegner vektorer generelt. Men hvis det gjelder en kastebane f.eks. skal jeg anslå ca hvor ballen kommer til å havne på banen, for og så tegne inn to vektorer i x- og y-retning?
Ikke tenk så mye over hvordan du skal tegne det inn i et koordinatsystem, dette er kun for å visualiserere problemet og gjøre det litt enklere. Det eneste du gjør her i oppgave c er å regne ut posisjon, fart og akselerasjon fuglen har etter 2s, og å bestemme vinkelen til posisjons, fart og akselerasjonsvektoren.
Vi kan ta utgangspunkt i oppgave c, og finne fart og retning:
[tex]v(t)=s{}'(t) \\
x(t)=[2,4] \\
y(t)=[-2,4t] \\
x(2)=[2,4] \\
y(2)=[-4,8] \\[/tex]
Da kan vi finne farten etter 2s, dvs samme som å ta absoluttverdien
[tex]v(2)= \sqrt{(2,4)^2+(-4,8)^2} \approx 5,4m/s[/tex]
Da vet vi altså farten fogelen har etter 2s, og regner nå ut vinkelen fuglen har i forhold til x-aksen:
[tex]\alpha = (\frac{-4,8}{2,4})\tan^{-1} \approx -63,4[/tex]
Dvs fuglen har vinkelen 63,4 grader under horisontalplanet. Med mindre jeg har gjort noen slurvefeil skal dette stemme.