Finne nullpunkt!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Jaddeh

Hei, jeg har et lite problem med deler av derivasjonskapittelet jeg leser litt om nå.
Jeg har gjort mange lignende oppgaver før, men for en eller annen grunn får jeg feil svar, så jeg har gjort utregningen feil tror jeg. Uansett oppgaven lyder så:
Gitt funksjonen f(x)=e^2x-2e^x
a) bestem eventuelle nullpunkter for f.

Kan noen forklare meg framgangsmåten på dette, fordi jeg har tydeligvis gjort det på feil måte, men jeg tror at regningen må innebære ln. Er veldig takknemlig for all hjelp!
Aleks855
Rasch
Rasch

Du skal løse likninga $e^{2x} - 2e^x = 0$ for å finne nullpunkter. Bruker du omskrivingen $e^{2x} = (e^x)^2$ og setter $u = e^x$ så kommer du kanskje igang.
Image
Jaddeh

Mener du at jeg gjør om e^2x til u^2=e^2x og e-2e^x om til -2u=-2e^x sånn at jeg får abc-formelen

u^2 - 2u = 0 eller er jeg på villspor her? :P
Jaddeh

EDIT: Skrev feil!

Mener du at jeg gjør om e^2x til u^2=e^2x og -2e^x om til -2u=-2e^x sånn at jeg får abc-formelen

Aleks855
Rasch
Rasch

Jaddeh wrote:EDIT: Skrev feil!

Mener du at jeg gjør om e^2x til u^2=e^2x og -2e^x om til -2u=-2e^x sånn at jeg får abc-formelen

Ser fint ut det. Klarer du å løse denne likninga for u?

Du KAN bruke abc, men det er kanskje lettere om du faktoriserer den.
Image
Post Reply