Finn koordinatene til vektor a og vektor b når
vektor a + vektor b = [2, 1]
Sum av vektorer
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Har du fått noen flere opplysninger? Hvis ikke vil det ikke finnes et entydig svar her. F.eks. så er jo [1,1] + [1,0] = [2,1], og [2,1] + [0,0] = [2,1], og [3, 0] + [-1, 1] = [2,1], bare for å nevne noen muligheter.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Ops! Glemte en tilleggsopplysning.Vektormannen wrote:Har du fått noen flere opplysninger? Hvis ikke vil det ikke finnes et entydig svar her. F.eks. så er jo [1,1] + [1,0] = [2,1], og [2,1] + [0,0] = [2,1], og [3, 0] + [-1, 1] = [2,1], bare for å nevne noen muligheter.
"Finn koordinatene til vektor a og vektor b når
vektor a + vektor b = [2,1]
og
vektor a - vektor b = [4,-2]"
La $\vec a = [x,y]$ og $\vec b = [z,w]$annemartev wrote:Ops! Glemte en tilleggsopplysning.Vektormannen wrote:Har du fått noen flere opplysninger? Hvis ikke vil det ikke finnes et entydig svar her. F.eks. så er jo [1,1] + [1,0] = [2,1], og [2,1] + [0,0] = [2,1], og [3, 0] + [-1, 1] = [2,1], bare for å nevne noen muligheter.
"Finn koordinatene til vektor a og vektor b når
vektor a + vektor b = [2,1]
og
vektor a - vektor b = [4,-2]"
Da vet du at
$x+z = 2$
$y + w = 1$
$x-z = 4$
$y-w = -2$
Du kan bruke første og tredje likning til å løse for x og z, og du kan bruke andre og fjerde likning til å løse for y og w.
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Et alternativ er å legge sammen de to ligningene. Da får vi et uttrykk for [tex]2\vec{a}[/tex] direkte, som kanskje vil være hakket enklere her, men slik Aleks foreslår vil fungere helt fint!
Elektronikk @ NTNU | nesizer