Ja.. Sikkert ett kjempelett spm, men trenger hjelp..
Skal ha eksamen i påbyggmatte og lurer på om noen kan skrive fasit på dette:
Oversett 5714 til åttetallssystemet.. Sitter fast når jeg kommer til 8^2 --> 8^1. Oppgave 1.62c i Sinus for de som har den.
HÅPER på hjelp. Dum som ett brød her jeg sitter.
Åttetallssystemet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- World works; done by its invalids
Nei - det lages bare en eksamen for privatister og elever, så hvis man skal ta opp faget, så får man eksamen med de endrede læreplanmålene. OP trenger ikke å lære om tallsystemer. (Hvis han ikke har lyst, selvsagt :-)ettam wrote:Men du skal kanskje ta opp eksamen fra tidligere, da kan det evt være at du må følge den "gamle" læreplanen.
Å! Såpass.. Nå er jeg helt blank på dette.. Hvor finner jeg læreplaner for eksamen? Tåpelig å jobbe med noe i boken som jeg ikke trenger å kunne.. Har Sinus Påbyggingsboka (mangler 3 timer matte av 8 timers faget og må derfor ta for å komme inn på høyskole) også skal jeg ta R1. Link til hva som er viktigst å kunne?

-
- World works; done by its invalids
Forlaget sier litt om hva som går ut på hjemmesiden sin: http://sinuspaabyggp.cappelendamm.no/
Endringer i læreplanen
Det ble vedtatt endringer i læreplanen 21.06.2013.
Stoff som går ut
Alt om tallsystemer går ut!
Nytt stoff
Funksjoner i praksis
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
bruke digitale verktøy til å undersøke kombinasjoner av polynomfunksjoner, rotfunksjoner, potensfunksjoner og eksponentialfunksjoner som beskriv praktiske situasjoner ved å bestemme nullpunkt, ekstremalpunkt og skjæringspunkt, finne gjennomsnittlig vekstfart og tilnærmingsverdier for momentan vekstfart
bruke funksjoner til å modellere, drøfte og analysere praktiske sammenhenger
Statistikk
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
bruke regneark i statistiske beregninger og presentasjoner
Sannsynlighetsregning
Elevene skal kjenne begrepene krysstabeller, venndiagram og valgtre.
Modellering
Ordlyden er endret.
Konsekvenser for Sinus Påbyggingsboka P
Kapittel 1.5, 1.6, 1.7, 1.8 og 1.9 går ut.
Vi lager noe nytt digitalt stoff om rotfunksjoner og om kombinasjoner av funksjoner som vi legger ut på nettet.
I sannsynlighetsregning må elevene lære begrepene krysstabeller, venndiagram og valgtre. Vi har lagt ut noen sider om dette på nettet.
Resten av endringene er dekket av dagens bok.
Det er ikke behov for revidering av boka på grunnlag av endringene i planen.
Tusen takk!!
Men hvordan blir det med regneark? Jeg skal jo ikke ha pc på eksamen? Noen som vet?
Men hvordan blir det med regneark? Jeg skal jo ikke ha pc på eksamen? Noen som vet?