Hei. Står helt fast på oppgave 4 i del 2. På eksamen høsten 2013.
Årstall. 1985. 1990. 1995. 2000. 2005. 2010
Prosent
Mannlige 42. 37. 34. 31. 25. 19
Røykere
Tabellen ovenfor viser hvor mange prosent av norske menn i slderen 17-74 som røyket hver dag noen år i perioder 1985-2010.
Sett X= 1985 X= 5 i 1990 og så videre, og bruk opplysningene i tabellen til å bestemme.
A)
1) en linær modell som viser hvordan andelen mannlige røykere har endret seg.
2) en eksponetiell modell som viser hvordan andelen mannlige røykere har endret seg.
B) hvor mange prosent av norske menn i slderen 17-74 år ville være røykere i 2020 i følge hver av de to modellene i oppgave a) ?
D) kommenter modellens gyldighetsområde.
Jeg bruker CASIO Kalkulator som viser ligninger!
Lurer også på hva som er observasjoner og frekvens i forholdt til tabblen.
Som jeg skal skrive inn i STAT på kalkulatoren min. På liste 1 og liste 2
Linære modeller
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei!
Har selv løst denne oppgaven etter noe tid.
Jeg vil anbefale deg å bruke GeoGebra, da dette er et meget godt verktøy ved slike oppgaver. Hvis du lærer deg noen kommandoer og enkle funksjoner vil du finne svarene til denne oppgaven ganske lett.
Har selv både Casio- og Texas-kalkulator, men bruker ikke disse i det hele tatt til fordel for Excel og GeoGebra.
Lykke til
Har selv løst denne oppgaven etter noe tid.
Jeg vil anbefale deg å bruke GeoGebra, da dette er et meget godt verktøy ved slike oppgaver. Hvis du lærer deg noen kommandoer og enkle funksjoner vil du finne svarene til denne oppgaven ganske lett.
Har selv både Casio- og Texas-kalkulator, men bruker ikke disse i det hele tatt til fordel for Excel og GeoGebra.
Lykke til