Page 1 of 1
Uforståelig funksjon
Posted: 20/05-2014 10:51
by trycarpe
Har en oppgave som sier " en funksjon er gitt ved f(x)=ax^3+0,5x^2+bx-1,5 x∈ <-2,4> A og b er konstanter.
Hva i alle dager skal jeg regne ax og bx som? og hva menes med x∈ <-2,4> og at a og b er konstanter? jeg forstår at det betyr at de har en definert tallmengde. Men hvilken? skal jeg bare finne på en?
Re: Uforståelig funksjon
Posted: 20/05-2014 10:53
by claves
Du må nok gi oss resten av oppgaven også hvis vi skal ha mulighet til å hjelpe deg.
Re: Uforståelig funksjon
Posted: 20/05-2014 10:59
by Vektormannen
At [tex]x \in \langle -2, 4 \rangle[/tex] betyr at funksjonen er definert for alle x mellom -2 og 4, altså at du bare "har lov" til å putte tall mellom -2 og 4 (ikke inkludert -2 og 4) inn i funksjonen.
Jeg vet ikke helt hva du mener med at de har definert en tallmengde? a og b er navn på ubestemte, vilkårlige tall. Ved å variere disse tallene kan vi kontrollere hvordan funksjonen oppfører seg, f.eks. hvor den stiger og synker eller hvilke punkt den skal gå gjennom. Du kan prøve å tegne funksjonen i geogebra og variere verdiene til a og b og se hva som skjer? Som regel i slike oppgaver blir du bedt om å finne verdier for a og b som gjør at funksjonen oppfyller noen gitte krav, f.eks. at den skal gå gjennom to gitte punkt.
Re: Uforståelig funksjon
Posted: 20/05-2014 11:09
by trycarpe
Kan godt skrive hele oppgaven for dere. Den går sånn:
En funksjon er gitt ved f(x)= ax^3+0,5x+bx-1,5 x∈ <-2,4>
a og b er konstanter.
A) figuren nedenfor viser grafen til f`
(vedlegg)
Bruk figuren til å tegne fortegnslinje for f`(x) og f"(x).
Forklar hvordan du tenker når du bestemmer fortegnene.
Re: Uforståelig funksjon
Posted: 20/05-2014 11:16
by ettam
I denne deloppgaven trenger du ikke å vite verdien på a og b.
Tegningen av grafen er tilstrekkelig, som det jo også er antydet i oppgaveteksten.
Når du tegner fortegnslinje for den førstederiverte trenger du ekstremalpunktene.
Når du trenger fortegnslinje for den andrederiverte trenger du evt. vendepunkt. I denne oppgaven har funksjonen ingen vendepunkt.
Hjalp det?