Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg skal jobbe med kjemi og matte denne sommeren, og er allerede kommet godt i gang.
Jeg lurer derimot på hvordan jeg skal forklare dette:
"Forklar hvorfor hydrogenbindinger er sterkere enn dipolbindinger, som igjen er sterkere enn midlertidige dipolbindinger"
De er jo sterkere fordi det kreves mer energi å bryte de. Men jeg lurer på om bindingene er sterkere fordi det er H-O binding i hydrogenbindingene? Men hvorfor er dipolbindingene svakere? Tror det er noe grunnleggende jeg ikke forstår her..
Jeg skal jobbe med kjemi og matte denne sommeren, og er allerede kommet godt i gang.
Jeg lurer derimot på hvordan jeg skal forklare dette:
"Forklar hvorfor hydrogenbindinger er sterkere enn dipolbindinger, som igjen er sterkere enn midlertidige dipolbindinger"
De er jo sterkere fordi det kreves mer energi å bryte de. Men jeg lurer på om bindingene er sterkere fordi det er H-O binding i hydrogenbindingene? Men hvorfor er dipolbindingene svakere? Tror det er noe grunnleggende jeg ikke forstår her..
Du må også huske på at hydrogenbindinger er alltid koplet til et annet sterkt elektronegativt atom, eks: Oksygen, klor, fluor osv.
Takk for svar! Så det vil si at det rette svaret er at hydrogenbindingen er sterkere fordi det inngår et veldig elektronegativt atom i hvert av molekylene?