Hvordan hjelpe en som falt ut av matte i grunnskolen?
Posted: 31/10-2014 08:45
Hei,
En venn av meg ønsker å lære seg matte.
Han falt ut av matte i 8. klasse og har ikke hatt nevneverdig matte siden den gang som nå er mange år siden. Han er 26 i år.
Han har bestått grunnskolen via en tilrettelagt vei.
Han har forøvrig dyslexi.
Jeg underviser ham i matte og trenger råd om hva jeg kan gjøre for å hjelpe han.
Jeg ser at han fort blir frustrert over å ikke forstå oppgaver eller av å gjøre feil.
Videre virker det sånn om han prøver for hardt å ta "lette" ting raskt og hopper over eller blander ting. Han blir frustrert over å måtte ta ting han kan langsomt men jeg ser at han fort forvirrer seg selv hvis han ikke gjør det steg for steg.
Vi jobber nå med Brøk og regnerekkefølge.
Det gikk veldig frammover i en periode men så ble det noen dager uten matte og da er alt glemt, han insisterer på at han aldri fikk til det hær og at han bare klarte det tidligere fordi jeg hjalp han.
Tingen er at han løste faktisk alle oppgavene selv uten hjelp, men det eneste han husker er at han feilet og var frustrert.
Selv dager da han klarer nye ting og mestrer noe blir han ikke glad men bare frustrert fordi han er så langt bak andre på hans alder...
Hvordan kan jeg gjøre ting mindre frustrerende for han?
hvordan kan vi takkle frustrasjonen hans sammen?
og bonus spørsmål:
Finnes det en guide til hvordan man korrekt skriver ned matte stykker oversiktelig i en rutebok?
For jeg tror en guide/huske liste ville hjulpet han skrive ting litt mer oversiktelig slik at han ikke forvirrer seg selv også med uoversiktelig opsett.
En venn av meg ønsker å lære seg matte.
Han falt ut av matte i 8. klasse og har ikke hatt nevneverdig matte siden den gang som nå er mange år siden. Han er 26 i år.
Han har bestått grunnskolen via en tilrettelagt vei.
Han har forøvrig dyslexi.
Jeg underviser ham i matte og trenger råd om hva jeg kan gjøre for å hjelpe han.
Jeg ser at han fort blir frustrert over å ikke forstå oppgaver eller av å gjøre feil.
Videre virker det sånn om han prøver for hardt å ta "lette" ting raskt og hopper over eller blander ting. Han blir frustrert over å måtte ta ting han kan langsomt men jeg ser at han fort forvirrer seg selv hvis han ikke gjør det steg for steg.
Vi jobber nå med Brøk og regnerekkefølge.
Det gikk veldig frammover i en periode men så ble det noen dager uten matte og da er alt glemt, han insisterer på at han aldri fikk til det hær og at han bare klarte det tidligere fordi jeg hjalp han.
Tingen er at han løste faktisk alle oppgavene selv uten hjelp, men det eneste han husker er at han feilet og var frustrert.
Selv dager da han klarer nye ting og mestrer noe blir han ikke glad men bare frustrert fordi han er så langt bak andre på hans alder...
Hvordan kan jeg gjøre ting mindre frustrerende for han?
hvordan kan vi takkle frustrasjonen hans sammen?
og bonus spørsmål:
Finnes det en guide til hvordan man korrekt skriver ned matte stykker oversiktelig i en rutebok?
For jeg tror en guide/huske liste ville hjulpet han skrive ting litt mer oversiktelig slik at han ikke forvirrer seg selv også med uoversiktelig opsett.