Likning til graf

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Reda_Srour98
Cayley
Cayley

Noen som kan tilrettelegge for meg hvordan dette gjøres?
Ta gjerne utgangspunkt i en oppgave med abc formel, for det er pensumet tenker jeg
Lektorn
Riemann
Riemann

Hva er det egentlig du vil ha hjelp med?
Vanskelig å skjønne ut fra posten din..
Reda_Srour98
Cayley
Cayley

Jeg lurer på hvordan, når du da har fått et andregradliknings svar (må det være andregradsliknning?) tilrettelegger det inn i en graf, for å vise funksjonen.
Tja, et eksempel er vel dette:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 5FrSHMgefM
Her så sier han at formelen for en rett linje er:( y=ax+b ) gjelder det for en hvilken som helst linje i funksjonsgrafer?
Aleks855
Rasch
Rasch

Reda_Srour98 wrote:Jeg lurer på hvordan, når du da har fått et andregradliknings svar (må det være andregradsliknning?) tilrettelegger det inn i en graf, for å vise funksjonen.
Tja, et eksempel er vel dette:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 5FrSHMgefM
Her så sier han at formelen for en rett linje er:( y=ax+b ) gjelder det for en hvilken som helst linje i funksjonsgrafer?
Hei,

Det var jeg som laga den videoen.

Ja, likninga $y = ax+b$ kan brukes for å representere en hvilken som helst rett linje i xy-planet.

Enkelte ganger kan det hende at det står f. eks. $3x + y = 3$ men om vi isolerer $y$ får vi $y = -3x+3$ som igjen er på formen $y = ax+b$.
Image
Reda_Srour98
Cayley
Cayley

ok, men på eksempelet ditt - hvordan fikk du endret fortegnet i 3x
Aleks855
Rasch
Rasch

Short story: Fordi den ble flytta til den andre sida av likhetstegnet.

"Long" story: Vi trakk fra 3x på begge sider for å isolere y. Da forsvant den fra venstre side, og dukka opp i negativ utgave på høyre side.
Image
Post Reply