Muntlig fremlegg R1
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei! Jeg har i R1 fått i oppgave å ha et muntlig framlegg om derivasjon (10 min). Dette er et veldig stort emne, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forme fremlegget. Forslag tas imot med takk! 

-
- Galois
Heldig du er!Ellves wrote:Hei! Jeg har i R1 fått i oppgave å ha et muntlig framlegg om derivasjon (10 min). Dette er et veldig stort emne, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forme fremlegget. Forslag tas imot med takk!

Jeg tror ikke det finnes noe slikt oppe i hodene til lærerne på skolen min, og jeg skulle ønske vi vi hadde slikt. Det er god trening.
Går oppgaven bare ut på å ha et muntlig framlegg, eller står det noe konkret?
Du kan blant annet fortelle hva som menes med derivasjon, og spesielt i hvilke sammenhenger det kan brukes ettersom det ikke bare handler om å derivere en funksjon også ferdig. Derivasjon i seg selv kan du også dermed knytte til praktiske oppgaver som er knyttet til fysikk, men som er en del av R1 pensumet, nemlig fartsvektorer og akselerasjonsvektorer. Har dere lært om den dobbelt deriverte som er knyttet til når en graf krummer sin hule sider opp/ned? Den dobbelt deriverte kan bli brukt til å finne når den deriverte er størst eller minst. Alt dette kan forklares ut ifra oppgaver. Da kan det være smart å finne en fin liten oppgave som har med seg en del av disse tingene, og dermed kan du forklare ting rundt dette samtidig som du løser oppgaven.
Hahah, ja er vel ganske heldig
Dette er heldigvis ikke så veldig seriøst, og det er bare en tilfeldig av jeg og 2 andre utvalgte som må fremføre det. Men vil jo uansett gjøre det ordentlig i tilfelle.
Oppgaven er kun muntlig fremlegg om derivasjon, og hva det innebærer er helt opp til oss
Husker at vi såvidt var innom den dobbeltderiverte ja, men ikke så mye. Jeg skal se tilbake på det og se hva jeg finner som jeg kanskje kan inkludere. Takk for tipsene, jeg tror jeg kommer til å lage en (praktisk) oppgave der jeg kommer innom flere ting som du sier

Oppgaven er kun muntlig fremlegg om derivasjon, og hva det innebærer er helt opp til oss

Husker at vi såvidt var innom den dobbeltderiverte ja, men ikke så mye. Jeg skal se tilbake på det og se hva jeg finner som jeg kanskje kan inkludere. Takk for tipsene, jeg tror jeg kommer til å lage en (praktisk) oppgave der jeg kommer innom flere ting som du sier