Vise utrekning av algebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Furukongle
Pytagoras
Pytagoras

Hei,

Eg har eit par konkrete oppgåver eg har fasit på, men som eg ikkje klarer finne ut av utrekninga på:

(1/x+1/2)/(1+2/x) her skal svaret vere: 1/2

1/(3x-3)+(x+3)/(x^2-1)+1/(x+1) her skal svaret vere: 7/3(x-1)

Er det nokon som kan vise utrekninga, og veit nokon korleis ein kan vise utrekninga i CAS i Geogebra?

I første oppgåva kan eg rekne ho ut til å bli både 1/4 og 1/3, men ikkje 1/2. I andre oppgåva får eg ikkje korta fellesnemnaren nok og eg har for mange plussar til at teljaren kun blir 7.
Lektorn
Riemann
Riemann

Når du har brudden brøk som i den første oppgaven er det lurt å gange teller og nevner (i den store brøken) med fellesnevner for alle småbrøkene. Hva er denne fellesnevneren og hva får du når du gjør dette?

Den andre oppgaven går ut på å legge sammen 3 brøker. Metoden når du skal legge sammen brøker er å sette alt på felles brøkstrek. Da må du finne fellesnevner og utvide alle tre brøkene slik at de får lik nevner.

CAS i GeoGebra gir deg lett svaret på disse oppgavene, men viser deg ikke mellomregningene.
Furukongle
Pytagoras
Pytagoras

Sidan sist har eg prøvd meg på oppgåvene att.

Første oppgåva: Fellesnmenaren her som eg hadde kome fram til var 2x. Det er det som for meg ser ut som den "naturlege" fellesnemnaren. Men så prøvde eg med 4x og då får eg korrekt svar på oppgåva. Sjølv om det for meg ser ut som dei har berre plukka ein annan fellesnemnar for å kødde med eleven :(

Den andre oppgåva har eg fellesnemnar 3(x-1)(x+1). Her har eg ikkje klar å kome opp med andre kreative idear til kva fellesnemnaren kan vere. Har nokon eit anna forslag (med forklaring)?

Eg har eit anna litt urelatert spørsmål: Er det lov å forkorte potensar i brøk? Om eg har (x-4)^2/(x+4)^2, kan eg då fjerne potensen og stå att med (x-4)/(x+4)?
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet

Furukongle wrote: Eg har eit anna litt urelatert spørsmål: Er det lov å forkorte potensar i brøk? Om eg har (x-4)^2/(x+4)^2, kan eg då fjerne potensen og stå att med (x-4)/(x+4)?
Nei. I telleren har du [tex](x-4)[/tex], imens du har [tex](x+4)[/tex] i nevneren. Tenk på det som om du har epler i telleren og appelsiner i nevneren - de er forskjellige og kan derfor ikke forkortes. Hadde du derimot hatt [tex](x+4)[/tex] både i teller og nevner, kunne du fint strøket eksponentene mot hverandre.
Lektorn
Riemann
Riemann

Fellesnevner på småbrøkene i oppgave 1 kan gjerne være 2x.
Fellesnevner i oppgave 3 som du foreslår fungerer fint den!
Furukongle
Pytagoras
Pytagoras

Takk for hjelp så langt, det har funka!
Post Reply