Finne eksaktverdi for arealet til funksjon over x-aksen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
trønderioslo
Pytagoras
Pytagoras

Hei! Sitter her med en oppgave. Antall minutter med spekulering har passert 3 siffer, så da må jeg nesten spørre om hjelp.
Oppgaven er som følger; Finn en eksakt verdi for arealet av området avgrenset av grafen til f, og førsteaksen.

Her er f(x)=sin x, Df=[0, π]

Kan noen hjelpe meg litt på vei?
Aleks855
Rasch
Rasch

Det blir det bestemte integralet $\int_0^\pi \sin(x)dx$. Er du kjent med dette?
Image
Lektorn
Riemann
Riemann

Du kan løse oppgaven ved å finne det bestemte integralet til funksjonen fra $x=0$ til $x=\pi$. For å finne ut arealet og få rett fortegn og evt. flere oppdelinger osv. er det overlurt å tegne grafen til $f(x)$ først.
trønderioslo
Pytagoras
Pytagoras

Aleks855 wrote:Det blir det bestemte integralet $\int_0^\pi \sin(x)dx$. Er du kjent med dette?
Ja, $\int_0^\pi \sin(x)dx$ er det siste jeg har fått skriblet ned, med kommer ikke lengre. Skal jeg nå subtrahere med den antideriverte av f? Er ikke helt lommekjent med integrasjon enda.
Aleks855
Rasch
Rasch

Da anbefaler jeg at du ser denne videoen: http://udl.no/r2-matematikk/kapittel-1- ... -tips-1071 samt de neste videoene i lista.

Om du fremdeles står fast etter det, så kan jeg hjelpe deg mer med din spesifikke oppgave.
Image
trønderioslo
Pytagoras
Pytagoras

Aleks855 wrote:Da anbefaler jeg at du ser denne videoen: http://udl.no/r2-matematikk/kapittel-1- ... -tips-1071 samt de neste videoene i lista.

Om du fremdeles står fast etter det, så kan jeg hjelpe deg mer med din spesifikke oppgave.
Da har jeg sett gjennom videoene, takk for tips! Men sitter fortsatt fast i mitt tilfelle :(

Er den antideriverte av (sin x), (-cos x+C)?
Lektorn
Riemann
Riemann

Prøv å gå den andre vegen, dvs. deriver svaret ditt og sjekk om du får integranden.
Post Reply