GeoGebra
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg? Jeg har satt inn punkter i GeoGebra men for ikke til å lage glatt kurve gjennom punktene. Hvordan gjør jeg det? Slik at kurven treffer alle punktene Denne kurven går gjennom punktene (2,2), (5,3), (10,7), (15,17), (20,32) og (25,50)
Du klarer kanskje ikke å finne en funksjon som passer 100% til alle punktene, men GeoGebra kan finne den funksjonen som passer best for deg.
Først må du lage en liste som inneholder alle punktene med kommandoen listenavn={A,B,C,...}
Deretter må du ved å studere punktene gjette på type funksjon (lineær, eksponentiell, sinus, andregrad osv) for siste trinn er å angi regresjon og type funksjon med f.eks. regeksp[listenavn] for eksponentiell funksjon.
Du kan selvsagt prøve mange forskjellige funksjonstyper og så plukke ut den som passer best.
Først må du lage en liste som inneholder alle punktene med kommandoen listenavn={A,B,C,...}
Deretter må du ved å studere punktene gjette på type funksjon (lineær, eksponentiell, sinus, andregrad osv) for siste trinn er å angi regresjon og type funksjon med f.eks. regeksp[listenavn] for eksponentiell funksjon.
Du kan selvsagt prøve mange forskjellige funksjonstyper og så plukke ut den som passer best.
Takk. Det var bare det at jeg klarte å få det til for en stund siden men jeg husker bare ikke hvordan jeg fikk det til den gangen.