Page 1 of 2
Symmetrilinje
Posted: 15/05-2015 21:27
by spiralmannen
Noen som vet hvordan man utleder formelen for symmetrillinjen for en parabel? som -b/2a ?
kan dette ha noe med andregradsformelen å gjøre? fynker denne i tillegg på flere andre funksjonenr - slik at man kan finne ekstremalpunktet til dem, uten at man deriverer først og deretter setter = 0 ?
Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 00:27
by Spiralmannen
Noen?
Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 00:30
by Mattematika
Spiralmannen wrote:Noen?
Hvordan pensum er dette?
Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 00:30
by Mattematika
spiralmannen wrote:Noen som vet hvordan man utleder formelen for symmetrillinjen for en parabel? som -b/2a ?
kan dette ha noe med andregradsformelen å gjøre? fynker denne i tillegg på flere andre funksjonenr - slik at man kan finne ekstremalpunktet til dem, uten at man deriverer først og deretter setter = 0 ?
Sjekk om dette kan hjelpe deg
http://ndla.no/nb/node/104323
Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 03:08
by viking
1. Symmetrilinjen kommer rett fra løsningen på annengradslikingen x=-b/2a+-()
+- betyr at alle punkene må være symmetrisk rundt x=-b/2a. Løs annengradslikingen
(bare for symmetriske funksjoner)
Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 10:30
by Jungel
Bittelitt off-topic, men gjelder praktisk bruk av symmetrilinje.
Med formelen x= -b/2a finner man veldig raskt toppunkt for 2.gradsfunksjoner, så det blir veldig lett å finne f.eks. maksimalt overskudd med en overskuddsfukjson i S1. Gir dette fullverdig uttelling? Alternativet er jo å derivere, for å finne toppunkt ved fortegnslinje.
Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 11:39
by Fysikkmann97
Symmetrilinje gjelder bare for andregradsfunksjoner, og du finner ekstremalpunkt med formelen. Er a-leddet større enn null, har grafen ett bunnpunkt, mens den har ett toppunkt om a er mindre enn null.
Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 12:05
by Jungel
Ja, så hvis f.eks. overskuddsfunksjonen er en andregradsfunksjon, og a er negativ, er dette en fullverdig måte å komme fram til toppunkt? Forutsetningene må selvfølgeilg være til stedet for at formelen gir riktig svar.
Det er jo vesentlig mindre jobb å gjøre dette i Geogebra enn å derivere og tegne fortegnslinje for hånd. Tenker det er greit å spare tid der man kan, så lenge de ikke belønner ulike fremgangsmåter forskjellig.
Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 12:06
by Jungel
Læreboken min er veldig ivrig på at man skal bruke derivasjon, men ser ingen grunn til at denne snarveien ikke skal kunne brukes...
Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 12:12
by Fysikkmann97
Derivasjon har flere bruksområder da. Symmetrilinjen gjelder bare for parabler.
Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 12:31
by Mattematika
Fysikkmann97 wrote:Derivasjon har flere bruksområder da. Symmetrilinjen gjelder bare for parabler.
Er dette s1 eller r1 pensum?
Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 13:02
by Toutoo
Mattematika wrote:Fysikkmann97 wrote:Derivasjon har flere bruksområder da. Symmetrilinjen gjelder bare for parabler.
Er dette s1 eller r1 pensum?
Dette er mer 1T enn S1 vill jeg si.

Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 13:14
by Jungel
I mitt tilfelle er det snakk om S1-pensum.
Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 13:20
by Fysikkmann97
Jeg hørte ikke noe om symmetrilinje før på S1-kurset, så det er nok S1.
Re: Symmetrilinje
Posted: 16/05-2015 13:31
by Drezky
Fysikkmann97 wrote:Jeg hørte ikke noe om symmetrilinje før på S1-kurset, så det er nok S1.
Jeg vil nok si at det er kanskje mer utbredt på S1 (ut i fra det jeg ser på nettet )
Men vi lærte om symmetrilinje og om utledningen til formelen [tex]\frac{-b}{2a}[/tex] i 1T.
http://ndla.no/nb/node/101056 Her ser man at NDLA skriver om dette under Matematikk VG1T
