Hei!
Noen som kunne hjulpet meg med utregning av denne matrisen (vedlegg)? Prøvde meg på multiplikasjon, men dette stemte ikke overens med fasitsvaret..
Svaret skal bli:
5
-1
Matrise
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Grothendieck
$\begin{pmatrix} 2 & -1 \\ 0 & 1 \\ \end{pmatrix} \begin{pmatrix} 2 \\ -1 \end{pmatrix} \\Gjest007 wrote:Hei!
Noen som kunne hjulpet meg med utregning av denne matrisen (vedlegg)? Prøvde meg på multiplikasjon, men dette stemte ikke overens med fasitsvaret..
Svaret skal bli:
5
-1
= \begin{pmatrix} 2\cdot2 + (-1)(-1) \\ 0\cdot 2 + 1(-1) \end{pmatrix} \\
= \begin{pmatrix} 5 \\ -1 \end{pmatrix}$
Et annet spørsmål angående matriser, hvordan kan jeg sjekke om en matrise er invers?
Eks. vedlegget mitt, hvordan kan jeg her undersøke om dette er en invers matrise eller ikke?
Eks. vedlegget mitt, hvordan kan jeg her undersøke om dette er en invers matrise eller ikke?
- Attachments
-
- Skjermbilde 2015-09-19 kl. 15.55.17.png (9.05 KiB) Viewed 2402 times
Men hvis en matrise har en invers, kan man ikke da kalle den inverse matrisen for en invers av den opprinnelige matrisen?zell wrote:Det uttrykket har jeg aldri vært borti. En matrise kan ha en invers, men har ikke vært borti at en matris er en invers. Menmen.