i en rettvinklet trekant så er hypotenusen 9,0 cm. vi vet at den ene kateten er dobbelt så lang som den andre, hvor lang er katetene ?
denne slite jeg litt med. noen som kan prøve å hjelpe meg med denne ?
Pytagoras trøbbel :)
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
hypotenusen = 9,0 cm.sliterlitt wrote:i en rettvinklet trekant så er hypotenusen 9,0 cm. vi vet at den ene kateten er dobbelt så lang som den andre, hvor lang er katetene ?
katet 1 = x
katet 2 = 2x
slik at:
[tex]x^2\,+\,(2x)^2=9^2[/tex]
etc...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Du vet at pytagoras sier at [tex]a^2 + b^2 = c^2[/tex] Kaller du den ene kateten for x kan man si at siden den ene kateten er dobbelt så lang som den andre må den andre kateten være 2x. Da kan du skrive [tex]x^2 + (2x)^2 = 9^2[/tex]. Også bare løser du den for å finne lengden på den korteste kateten.sliterlitt wrote:i en rettvinklet trekant så er hypotenusen 9,0 cm. vi vet at den ene kateten er dobbelt så lang som den andre, hvor lang er katetene ?
Gjest wrote:Du vet at pytagoras sier at [tex]a^2 + b^2 = c^2[/tex] Kaller du den ene kateten for x kan man si at siden den ene kateten er dobbelt så lang som den andre må den andre kateten være 2x. Da kan du skrive [tex]x^2 + (2x)^2 = 9^2[/tex]. Også bare løser du den for å finne lengden på den korteste kateten.sliterlitt wrote:i en rettvinklet trekant så er hypotenusen 9,0 cm. vi vet at den ene kateten er dobbelt så lang som den andre, hvor lang er katetene ?
9^2 = 81 kvadratrota av 81 er 9 halvparten av 9 er 3. fasit sier at lendene er 8 og 4. så her gjør jeg noe galt ..
[tex]5x^2=81[/tex]sliterlitt wrote:9^2 = 81 kvadratrota av 81 er 9 halvparten av 9 er 3. fasit sier at lendene er 8 og 4. så her gjør jeg noe galt ..Gjest wrote:Du vet at pytagoras sier at [tex]a^2 + b^2 = c^2[/tex] Kaller du den ene kateten for x kan man si at siden den ene kateten er dobbelt så lang som den andre må den andre kateten være 2x. Da kan du skrive [tex]x^2 + (2x)^2 = 9^2[/tex]. Også bare løser du den for å finne lengden på den korteste kateten.sliterlitt wrote:i en rettvinklet trekant så er hypotenusen 9,0 cm. vi vet at den ene kateten er dobbelt så lang som den andre, hvor lang er katetene ?
[tex]x^2=81/5[/tex]
etc...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.