Noen som kan hjelpe meg forstå dette?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
baby-blue
Fibonacci
Fibonacci

Hei :)
La ut et innlegg her i går ang litt hjelp til og forstå matte, og fikk svar at jeg skulle legge ut oppgavene jeg sliter med.
Nå er det slik at det er en sabla blanding(tror jeg) fordi jeg forstår det helt enkelt ikke..
Men legger ved noen av oppgavene så om noen får til og forklare de for meg?
Da mener jeg nesten med ei teskjed :(

Kostnadene ved produksjon av en vare er gitt ved: K(x) = 0:7x2 + 32x + 1025 der x er antall enheter som produseres og selges: Bedriften selger varen for 291 kr pr enhet. Finn prottfunksjonen. Faktoriser prottfunksjonen og bruk dette til vise i hvilket intervall produksjonen gr med overskudd. Regn ut hvor mange enheter man m produsere for f maksimalt overskudd, og nn ogs det maksimale overskuddet.

Finn f`(x) og f``(x) for funksjonen f(x) =-0.005x3 + 0.08x2- 1.25x + 10

Vis at funksjonen ikke har noen lokale ekstremalpunkter.

Protten ved salg av x enheter av en vare er gitt ved
P(x) = -2x3 + 39x2 + 2520x - 1030 der x > = 0

Finn P`(x): Finn den verdien av x som gir maksimal profitt, og finn også den maksimale profitten. Vis at det virkelig er et maksimum.

Finn g`(x) og g``(x) for funksjonen g(x) = 8.1x2 - 20x + 38 + 135 over x(135 over x skal være brøk..)

Har også noen oppgaver ang utføre polynomdivisjonen og derivering.
Dette er heeelt gresk for meg.. Hadde satt pris på om noen kunne ha klart og sette hull på min matematiske boble,så jeg kan forstå noe..Håpe er vel det siste man mister :D
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Angående profittfunksjon:

Inntekt er gitt ved I(x) = px, der p er utsalgsprisen.
Kostnadene er gitt ved K(x), som er nevnt i oppgaven.
Profittfu er da gitt ved O(x) = I(x) - K(x)
Deriverer du O(X) og settter den lik null vil du finne marginalkostnaden, siden rent algebraisk:

I'(x) = K'(x)
I'(x) - K'(x) = 0
Post Reply