Trekk sammen, regn ut, forkort....

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Tmatte

Når jeg har flere brøktuttrykk som jeg f.eks skal summere... Dersom det står regn ut, så finner jeg jo fellesnevner og multipliserer bort nevneren. Men om det står trekk sammen, så finner jeg fellesnevner og evt. utvider brøkene men jeg tar ikke bort nevneren. Men er det "lov" å stryke da?
Har lett for å blande hva jeg skal gjøre, jeg så nemlig at boka strøk nevner og teller etter å ha trukket sammen, men er det ikke slik at noen "svarene" kan forsvinne da?

Jeg fikk feil på en oppgave en gang fordi jeg strøk for mye, men husker ikke hvordan formuleringen i oppgaven var. Noen som vet? :) :) :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Stryke er egentlig et ord du aldri må bruke. Huskeregelen er at dersom du har et $=$ til å begynne med
kan du gange med fellesnevner på begge sider av likningen. Har du ikke en likning, altså bare et utrykk eller formel
så må du ta deg til takke med å sette på fellesnevner også skrive det så enkelt som mulig.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply