Vedrørende geometri (konstruksjon)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hei, jeg har et par spørsmål angående geometri.

Først og fremst, dersom en oppgave lyder noe slik som det her: I en gitt trekant er sidene 6, 9, 11. Forutsatt at dette tallene ikke er pytagoreiske tripler, er det samme hvilken side man kaller 6, 9 og 11? Eller er det slik at de oppgir først AB= 6cm, så BC= 9cm og AC=11 cm?

Det andre spørsmålet dreier seg om en oppgave jeg ikke helt får til:
I en trekant ABC er AB= 8. Videre er D og E midtpunktene på BC og AB , og AD = 6, og CE= 9. Analyser og utfør konstruksjonen av trekant ABC

Først har jeg tegnt en hjelpefigur (se vedlegg)
Image

Så kommer problemene....
Først avsetter jeg AB= 8 cm på en linje
Så konstruerer jeg midtnormalen på AB for punktet E og trekker linjen opp.
Så tenker jeg for å bestemme punktet C må jeg først finne punktene E og G
Midtpunktet E er skjæringspunktet mellom AB og og midtnormalen på AB vice versa med midtpunktet D.
Av skjæringssetningen om medianer får vi at tyngdepunktet G er skjæringenpunktet mellom
a) Sirkellinjen om A med radius lik [tex]\frac{2}{3}*6cm[/tex]
b) Sirkellinken om E med radius lik [tex]\frac{1}{3}*9cm[/tex], der de krysser hverandre finner jeg tybgdepunktet?
Men hvordan i alle dager, kan jeg konstruere disse? Skal jeg lage en hjelpelinje til de for å dele linjestykket opp i 3 like deler?, men her går d ikke fordi her vet jeg ikke vinkelen A, og B, ????
Guest

Noen?????
Setter pris på svar.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Gjest wrote:Noen?????
Setter pris på svar.
1) Konstruer AB
2) Konstruer midtnormalen på AB og finn E.
3) Sett passerspissen i A og trekk en bue 6enheter(bruker cm på tegning) unna A for å finne eventuelle plasseringer for punktet D.
4) Sett passerspissen i E og trekk en bue 9enheter unna E for å finne eventuelle plasseringer for punktet C.
5) Trekk en linje fra B til C som tangerer buen fra A.
6) Trekk linjene AD, EC og CA.
Konstruksjonen er ferdig.

Du kan sjekke om punktet D ligger midt på linjen BC ved å konstruere midtnormalen. Da ser du at dette stemmer.

Det var konstruksjonen av trekanten som var problemet, ikke sant? Ser ikke helt hvorfor du drar inn sirkelbuer etc. Eller er det en del av oppgaven også?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Guest

Kunne du lagt et bilde/ ev. geogebra. Får et rart utfall..
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Gjest wrote:Kunne du lagt et bilde/ ev. geogebra. Får et rart utfall..
Unnskyld, la ikke merke til innlegget ditt før jeg gikk og la meg >_>

Her er konstruksjonen min fra i går natt:
20151129_134339.jpg
20151129_134339.jpg (2.29 MiB) Viewed 1438 times
Og her på geogebra:
geogebra konstruksjon.png
geogebra konstruksjon.png (30.7 KiB) Viewed 1423 times
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply