Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg sliter med å integrere uttrykk som dette: (-4x^2+4)^2. Skal jeg da tenke kjerneregelen, bare med integrasjon? Er det riktig at det blir 1/3(-4/3x^3+4x)^3? Altså at jeg både integrerer ytre og indre funksjon? Eller skal jeg kun integrere ytre?
En annen oppgave jeg sliter med er denne: (e^x-1)^2. Siden den integrerte av e^x er e^x, betyr det da at jeg ikke skal gjøre noe med den indre? Bare integrere den ytre? Eller -1 blir jo -1x. Huff, merker at reglene mine på dette er veldig uklare. Så hadde satt stor pris på innspill her!
hjelpemeg wrote:Jeg sliter med å integrere uttrykk som dette: (-4x^2+4)^2. Skal jeg da tenke kjerneregelen, bare med integrasjon? Er det riktig at det blir 1/3(-4/3x^3+4x)^3? Altså at jeg både integrerer ytre og indre funksjon? Eller skal jeg kun integrere ytre?
En annen oppgave jeg sliter med er denne: (e^x-1)^2. Siden den integrerte av e^x er e^x, betyr det da at jeg ikke skal gjøre noe med den indre? Bare integrere den ytre? Eller -1 blir jo -1x. Huff, merker at reglene mine på dette er veldig uklare. Så hadde satt stor pris på innspill her!