Sliter med sansynlighet! Delkapittel 3.5
Posted: 20/01-2016 15:22
Jeg skal ta R1 og R2 som privatist til våren(20 og 23 mai), og er kommet fram til kap 3.5 i sinus R1 boken.
Kapittelet handler om Ordnede utvalg. Jeg forstår hovedprinsippene og vet hvordan jeg skal gjøre en oppgave, dvs. finner jeg ut at jeg ikke klarer oppgaven og ser på løsningsforslag er det ingenting som ikke gir mening. Problemet er at jeg rett og slett ikke klarer å løse disse oppgavene på egenhånd. Det må komme av mangel på forståelse et eller annet sted men klarer ikke helt å peke ut hvor...
Noen eksempler på oppgaver jeg slet med er:
Hvor mange tall mellom 0 og 100 inneholder siffrene 1, 3 og 5?
eller
Hvor mange seksiffrede tall er bare satt sammen av forskjellige siffer?
eller
Et fotballlag på 11 spillere skal stå på rekke, målmannen nekter å stå først og sist; hvor mange forskjellige oppstillinger er mulige?
Har noen noe tips eller råd til forbedring på dette området?
Jeg føler boken har vært velig tynn på gjennomgangen av akuratt dette stoffet. Eksemplene er veldig lette i forhold til mange av oppgavene som gjerne bruker en helt annen fremgangsmåte.
Kapittelet handler om Ordnede utvalg. Jeg forstår hovedprinsippene og vet hvordan jeg skal gjøre en oppgave, dvs. finner jeg ut at jeg ikke klarer oppgaven og ser på løsningsforslag er det ingenting som ikke gir mening. Problemet er at jeg rett og slett ikke klarer å løse disse oppgavene på egenhånd. Det må komme av mangel på forståelse et eller annet sted men klarer ikke helt å peke ut hvor...
Noen eksempler på oppgaver jeg slet med er:
Hvor mange tall mellom 0 og 100 inneholder siffrene 1, 3 og 5?
eller
Hvor mange seksiffrede tall er bare satt sammen av forskjellige siffer?
eller
Et fotballlag på 11 spillere skal stå på rekke, målmannen nekter å stå først og sist; hvor mange forskjellige oppstillinger er mulige?
Har noen noe tips eller råd til forbedring på dette området?
Jeg føler boken har vært velig tynn på gjennomgangen av akuratt dette stoffet. Eksemplene er veldig lette i forhold til mange av oppgavene som gjerne bruker en helt annen fremgangsmåte.