Eksamensøving

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Marius_B_Mahiout

God kveld! Jeg kommer til å ha ca. 1 måned til å terpe etter jeg er ferdig med pensum i R1 og R2(har brukt sinus bøkene), jeg har CoSinus boken til R2, og kommer til å gå gjennom alt som er av eksamenssett, men regner med å få gjennomgått alt det på under en måned; lurer dermed på hvordan jeg ellers best kan bruke tiden jeg har til råds før eksamen 20 og 23 mai?

Jeg har selvsagt lyst på best mulig karakter, men føler det er viktig at jeg får en god forståelse for stoffet i tilleg(ellers vil arbeidet virke litt bortkastet). Det jeg ser på som mine svakeste sider til nå er at jeg har en tendens til å gjøre slurvete algebra feil selvom jeg forstår stoffet relativt godt, eller at jeg glemmer enkelte regler innen f.eks. derivering eller integrasjon. Tror også det er mye rom for forbedring innen sansynlighet og kombinatorikk :S
Alt av forslag settes stor pris på!
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Marius_B_Mahiout wrote:God kveld! Jeg kommer til å ha ca. 1 måned til å terpe etter jeg er ferdig med pensum i R1 og R2(har brukt sinus bøkene), jeg har CoSinus boken til R2, og kommer til å gå gjennom alt som er av eksamenssett, men regner med å få gjennomgått alt det på under en måned; lurer dermed på hvordan jeg ellers best kan bruke tiden jeg har til råds før eksamen 20 og 23 mai?

Jeg har selvsagt lyst på best mulig karakter, men føler det er viktig at jeg får en god forståelse for stoffet i tilleg(ellers vil arbeidet virke litt bortkastet). Det jeg ser på som mine svakeste sider til nå er at jeg har en tendens til å gjøre slurvete algebra feil selvom jeg forstår stoffet relativt godt, eller at jeg glemmer enkelte regler innen f.eks. derivering eller integrasjon. Tror også det er mye rom for forbedring innen sansynlighet og kombinatorikk :S
Alt av forslag settes stor pris på!
Kan ikke komme med noe annet enn å regne oppgaver, spesielt eksamensoppgaver. Mengdetrening gjør at du kommer borti alskens rare oppgaver som krever en del kløkt for å løses, og det er som regel ett par sånne på hver eksamen.
Øv derivasjon og integrasjon, fordi dette kommer garantert. Det samme gjelder vektorregning, algebra og differensiallikninger. Om noe bortprioriteres så er det sannsynlighet. De siste par R1 eksamenen har inneholdt svært lite sannsynlighet, og sannsynligheten på del 1 er såpass enkel at den nesten kan tas i hodet.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply