hjelp med definisjonsområder!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet

Hei, jeg har sett på noen gamle eksamener, sensorveiledninger, og ser at man må begrunne definisjonsområde om man skal få full pott for en slik CAS oppgave. Jeg aner ikke hvordan jeg bestemmer det, kan noen hjelpe meg frem. Her er to oppgaver som har slike definisjonsområdet. Jeg har ingen anelse, men skjønner at x må være større enn null pga. vi ikke f,eks kan ha negativ volum..

Image

Image
Drezky
Hilbert
Hilbert

På den øverste oppgaven som handler om kvartsirkelen er f gitt ved
[tex]f(x)=\sqrt{9-x^2}[/tex]

Her er [tex]x\:\in\left \langle 0,3 \right \rangle[/tex]

Først og fremst kan ikke x være [tex]x>0[/tex] fordi vi kan ikke ha negative lengder,
Kan kan heller ikke være lik 0 fordi da har sidene ingen lengde, Derfor må x være større enn 0 (merk at man skriver [tex]x\:\in\:\left \langle 0,.. \right \rangle[/tex] som er forskjellig fra [tex]\left [ 0,.. \right ][/tex]. Det første tegnet leses fra (x er ikke 0, men akkurat større enn 0 f.eks. 0.00111), mens det andre tegnet [tex][...][/tex] leses fra og med .

x- verdien kan heller ikke være større enn 0 fordi da får du negativ verdi under rottegnet
f.eks. [tex]f(x)=\sqrt{9-x^2 }\Rightarrow\sqrt{9-4^2}=\sqrt{9-16}\:x\not\in\:\mathbb{Q}[/tex]
x-verdien kan heller ikke være akurat 3 fordi da får man funksjonsverdien 0 som ikke gir mening i denne problemstillingen.

Oppgave 3:

En polynomfunksjon er definert for alle reelle tall og, i dette tifellet kan x ikke være negativ pga at lengder ikke er negative og heller ikke lik 0. Derfor er x element fra 0 til uendelig,

Arealet kan skrives som [tex]A(x)[/tex] der [tex]x\in\:\left \langle 0,12 \right \rangle[/tex]
fordi hvis man setter inn argumentet [tex]x=12[/tex] i arealfunksjonen får man [tex]A(12)=0[/tex] og arealet kan heller ikke være 0 .

Hvor fant du forresten den øverste oppgaven ? Hvilken eksamen?

Hvor står det forresten at man må begrunne definisjonsmengden for å få full pott?

Gratulerer med dagen forresten! :D
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet

Gratulerer med dagen til deg også :D

Men jo, jeg leste det vel på sensorveiledningen for våren 2015, dermed tror jeg det gjelder for oss som tar eksamen i år også!
Tusen takk skal du ha for å ha brukt tiden din for å svare på spørsmålene! (ikke alle som ville ha gjort det når en egentlig kan være ute å spise is :P )
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet

Den første oppgaven er en R1 oppgave, men jeg syntes også de passer for oss som skal opp til eksamen i S1 :)
Den er fra høst 2013!
Post Reply