Page 1 of 1

Matematikk muntlig eksamen 2P-Y

Posted: 07/06-2016 15:46
by Ssmn
Skal ha matte muntlig på torsdag og lurer veldig på hvordan matematikk går for seg på en muntlig eksamen. Læreren er veldig dårlig på å informere og forklare. Derfor trenger jeg help! Kan noen forklare grundig hva som skjer på muntlig? Det jeg har fått vite så langt er at vi trekker et emne og en oppgave i morgen, hvor vi skal lage en presentasjon ut av dette. Og på eksamen får vi ikke spørsmål angående presentasjonen, men oppgaver vi skal løse der og da. Kan vi få oppgaver om hva som helst eller kun innenfor temaet vi har trekt? Og hvordan bør presentasjonen være? Vær så snill å svar så fort som mulig!

Re: Matematikk muntlig eksamen 2P-Y

Posted: 07/06-2016 17:17
by Guest
Hvis lærern er dårlig til å forklare så spør du "Hva mente du med det? Jeg forsto ikke helt hva du mente, kan du forklare det en gang til?"

Du lager en liten presentasjon til en oppgave, trenger ikke være fancy i det hele tatt. Lat som om du er lærer og presenter og løs oppgaven som en lærer ville ha gjort. Bruk hjelpemidler hensiktsmessig (ikke ha power point bare for å ha power point).
Presentasjonen burde være tilpasset ditt nivå, ta opp flere ulike oppgavetyper knyttet til en spesifikk oppgave (men innenfor ditt gitte tema), den burde være elegant og kort. Gjør du dette riktig kan du lure læreren din vekk fra oppgavetyper du er usikker på og inn på oppgavetyper du er god på. Uansett blir du likevel ikke vurdert ut ifra presentasjonen, men fra oppfølgingspørsmålene som lærern din kommer med i etterkant av presentasjonen. Hensikten med presentasjonen er at du skal vise hvilket nivå du omtrentlig ligger på og å bygge en basis for eksaminasjonen slik at læreren kan stille relevante spørsmål til deg i etterkant. Dette betyr at hvis lærern merker at du suger i f.eks. polynomdivisjon så vil han sannsynligvis drille deg på algebra til han er helt sikker før han går videre. På samme måte vil han nok elegant hoppe over å stille deg spørsmål om f.eks. abc formelen dersom du nailer dette under presentasjonen. Dette er med andre ord din mulighet til å styre eksaminasjonen i noe grad ut ifra hvordan du presenterer oppgaven. Du får kun spørsmål knyttet til tema og ikke nødvendigvis bare oppgaven din. Ofte er tema veldig brede og dekker flere kapitler i læreboka.

Var det mer som var uklart da?

Re: Matematikk muntlig eksamen 2P-Y

Posted: 07/06-2016 17:53
by Dolandyret
Gjest wrote: "Du får kun spørsmål knyttet til tema og ikke nødvendigvis bare oppgaven din. Ofte er tema veldig brede og dekker flere kapitler i læreboka."

Var det mer som var uklart da?
Man kan fint få spørsmål om ting som ligger utenfor temaet en har trekt.
Muntlig eksamen er som regel 3-delt:
1. del: Presentasjon.
2. del: Spørsmål til presentasjon/tema.
3. del: Spørsmål til en annen del av pensum.

Re: Matematikk muntlig eksamen 2P-Y

Posted: 07/06-2016 18:12
by Fysikkmann97
Det er ikke helt korrekt. Man kan spørre utenfor gitt tema om sensor og faglærer er usikker på karakteren.

Re: Matematikk muntlig eksamen 2P-Y

Posted: 07/06-2016 19:05
by Guest
Dolandyret wrote:
Gjest wrote: "Du får kun spørsmål knyttet til tema og ikke nødvendigvis bare oppgaven din. Ofte er tema veldig brede og dekker flere kapitler i læreboka."

Var det mer som var uklart da?
Man kan fint få spørsmål om ting som ligger utenfor temaet en har trekt.
Muntlig eksamen er som regel 3-delt:
1. del: Presentasjon.
2. del: Spørsmål til presentasjon/tema.
3. del: Spørsmål til en annen del av pensum.
"Presentasjonen skal være et utgangspunkt for eksamineringen. I tillegg til elevens presentasjon, skal eksamineringen bestå av spørsmål og/eller samtale knyttet til det temaet eleven har presentert."

"Temaet/problemstillingen eleven har forberedt skal være utgangspunktet for eksamineringen. Dette innebærer at temaet/problemstillingen må være tilstrekkelig omfattende til at det vil være naturlig å trekke inne flere deler av læreplanen under selve eksamineringen. Hensikten er at eleven får mulighet til å vise sin kompetanse i så stor del av faget som mulig."

http://www.udir.no/ny-forside/regelverk ... opplaring/

"Eksamen skal vare inntil 30 minutter for hver elev, og gjennomføres slik:

Eleven presenterer temaet eller problemstillingen (bør ikke utgjøre mer enn 1/3 av tiden).
Sensorene bruker presentasjonen som et utgangspunkt for en fagsamtale med eleven (bør utgjøre minst 2/3 av tiden)."

"Under eksamen kan kandidaten prøvast i fleire relevante delar av læreplanen" (merk "relevant" og deler av læreplan, ikke tema)

"Hva som er «flere relevante deler av læreplanen», må ses
i sammenheng med at en muntlig presentasjon er en obligatorisk del av eksamen, og
med andre punktum om at eksamen skal gi eleven mulighet til å vise kompetansen sin i
en så stor del av faget som mulig."

http://www.udir.no/PageFiles/79814/udir-2-2014.pdf

Med andre ord: Dersom sensor prøver seg på å spørre deg om noe irrelevant i forhold til tema/oppgave har du grunnlag for formell klage. I praksis er tema og oppgave såpass omfattende at du skal lete dypt i matteboka for å finne noe uten noen som helst sammenheng. Nevner du f.eks.sannsynlighet er dette dermed plutselig relevant så ikke gjør det.
Derimot vil de aller fleste sensorer forsøke å stille svært relevante spørsmål til oppgaven. De fleste sensorer ønsker nemlig akkurat det samme som deg, at du får en god og rettferdig karakter.

Re: Matematikk muntlig eksamen 2P-Y

Posted: 07/06-2016 22:34
by Ssmn
Tusen hjertelig takk for svar! Dette gjorde det hele mye mer klart. Men læreren sier at de har endret måten mutlig matte foregår på og at det ikke blir spørsmål, men heller oppgaver vi løser der og da. Så disse oppgavene må være relevante til temaet vi får i morgen, ettersom det jeg har forstått?