S1- Trekke sammen bokstavuttrykk
Posted: 12/09-2016 13:00
Hei,
Elevene mine skulle "trekke sammen" 5/4(2x^2-4y)(2+y)-5y(1/2x^2-y) uten hjelpemidler.
Da er svaret 5(x^2-2y) ev. 5x^2-10y
Likevel er det mange elever som har fått 20x^2 - 40y... De har med andre ord ganget hvert ledd med tallet fire for å "sløyfe" bort firetallet i nevneren under 10x^2y...
Hvordan blir dette,da? Er 20x^2 - 40y riktig? Det er vel ikke det? Jeg ser også at en elev har forkortet uttrykket og skrevet at svaret blir x^2-2y (altså delt hvert ledd på 20 til slutt).
Hvordan kan jeg forklare at en gjerne kan forkorte brøker, men ikke uttrykk på denne måten? Noen gode tips?
Elevene mine skulle "trekke sammen" 5/4(2x^2-4y)(2+y)-5y(1/2x^2-y) uten hjelpemidler.
Da er svaret 5(x^2-2y) ev. 5x^2-10y
Likevel er det mange elever som har fått 20x^2 - 40y... De har med andre ord ganget hvert ledd med tallet fire for å "sløyfe" bort firetallet i nevneren under 10x^2y...
Hvordan blir dette,da? Er 20x^2 - 40y riktig? Det er vel ikke det? Jeg ser også at en elev har forkortet uttrykket og skrevet at svaret blir x^2-2y (altså delt hvert ledd på 20 til slutt).
Hvordan kan jeg forklare at en gjerne kan forkorte brøker, men ikke uttrykk på denne måten? Noen gode tips?