k[x,y]/(xy) = A

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
CharlieEppes
Cantor
Cantor

Let A = k[x, y]/(xy).
sprsm. 1
Hvordan kan jeg tolke elementene i A, hvordan "ser de ut"?

a. Show that any element of A has a unique representation in the form
a+f(x)x+g(y)y with a ∈ k,f ∈ k[x],g ∈ k[y].

sprsm. 2
Fikk et hint om at alle polynomene med xy i alle ledd er 0 polynomer, og derfor kan man skrive elementene på formen som er over. Noen som kan forklare hvorfor det er slik, for jeg så ikke helt hvorfor :/
For å vise unikhet, er det nok å sette opp ligningen?: a + ƒ(x)x + g(y)y = b + m(x)x + n(y)y
(a-b) + (ƒ(x) - m(x))x + (g(y)-n(y))y = 0
=> a = b , ƒ(x) = m(x), g(y) = n(y)

b. How do you multiply two such elements? Denne tror jeg at jeg har klart. man setter opp ligningen (a + ƒ(x)x + g(y)y) * (b + m(x)x + n(y)y)
og setter alle leddene som inneholder xy lik 0, eller?

Disse har jeg ikke klart:
c. Find a maximal ideal in A.
d. Prove that (x) is a prime ideal in A
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
Gustav
Tyrann
Tyrann

CharlieEppes wrote:Let A = k[x, y]/(xy).
sprsm. 1
Hvordan kan jeg tolke elementene i A, hvordan "ser de ut"?

a. Show that any element of A has a unique representation in the form
a+f(x)x+g(y)y with a ∈ k,f ∈ k[x],g ∈ k[y].
Elementene i $A$ er på formen $f+(xy)$ der $f\in k[x,y]$. Eksplisitt er $f=\sum_{i,j\in\mathbb{N}} k_{ij}x^iy^j$ der $k_{ij}\in k$ og det må eksistere et naturlig tall $N$ slik at $k_{ij}=0$ for alle $i,j>N$.

Hva har du prøvd på a) ?

Hint: Husk at du kan trekke fra alle ledd i $f$ som er på formen $g(x,y)xy$ der $g\in k[x,y]$, fordi disse kan betraktes som 0 siden de er elementer i $(xy)$. Så f.eks. hvis $f=xy^2+x+y$, så er $f+(xy)=xy^2+x+y+(xy)=(xy ^2+(xy)) + (x+y+(xy) = (xy)+(x+y+(xy))=x+y+(xy)$, der vi har brukt addisjonsreglene for ekvivalensklasser (Hvis $I$ er et ideal så er $(a+I)+(b+I)=a+b+I$, og hvis $a\in I$ så er $a+I=I$ (a må nødvendigvis ha samme ekvivalensklasse som nullelementet)
CharlieEppes
Cantor
Cantor

ja, hadde gjort noe, men det var basert på det halvveis greiene jeg ikke forstod fra tidligere.
Har nå prøvd på nytt:

[tex]A = \frac{k[x,y]}{(xy)}[/tex] elementene i [tex]A[/tex] er på formen
[tex]f + (xy) \ \epsilon \ A \ ,f \ \epsilon \ k[x,y][/tex]
Hvor f kan skrives som:
[tex]a + m(x)x + n(y)y + g(x,y)xy[/tex]
[tex]=> f + \left \langle xy \right \rangle = (a + m(x)x + n(y)y + \left \langle xy \right \rangle) + (g(x,y)xy +\left \langle xy \right \rangle)[/tex]
[tex]=> g(x,y)xy + \langle xy \rangle \ \epsilon \ \langle xy \rangle[/tex]
[tex]=> (a + m(x)x + n(y)y + \langle xy \rangle) + ( \langle xy \rangle )[/tex]
[tex]=> a + m(x)x + n(y)y + \langle xy \rangle[/tex]
der a i k, m(x) i k[x] og n(y) i k[y].
Vi lar: a + f(x)x + g(y)y og b + m(x)x + n(y)y være to elementer fra A representert som over.
Sett: a + f(x)x + g(y)y = b + m(x)x + n(y)y => (a-b) + (f(x) - m(x))x + (g(y) - n(y))y = 0 => a = b , f(x) = m(x) og g(y) = n(y).
Vi har da at representasjonen er unik.

Dette er hva jeg har nå da, ser det rett ut, eller bør jeg argumentere for hvorfor a + fx + gy representerer a + fx + gy + [tex]\langle xy \rangle[/tex]
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
Gustav
Tyrann
Tyrann

CharlieEppes wrote:
Sett: a + f(x)x + g(y)y = b + m(x)x + n(y)y => (a-b) + (f(x) - m(x))x + (g(y) - n(y))y = 0 => a = b , f(x) = m(x) og g(y) = n(y).
Vi har da at representasjonen er unik.

Dette er hva jeg har nå da, ser det rett ut, eller bør jeg argumentere for hvorfor a + fx + gy representerer a + fx + gy + [tex]\langle xy \rangle[/tex]
Det du må anta er at $a + f(x)x + g(y)y$ og $b + m(x)x + n(y)y$ er to representanter for samme ekvivalensklasse, altså at

$a + f(x)x + g(y)y +(xy)= b + m(x)x + n(y)y +(xy)$. Da må

$a -b+ (f(x)-m(x))x + (g(y)-n(y))y +(xy)= (xy)$, så det må finnes en $h(x,y)\in k[x,y]$ slik at

$a -b+ (f(x)-m(x))x + (g(y)-n(y))y=h(x,y)xy$.

Nå kan du sammenligne koeffisienter og konkludere.
Gustav
Tyrann
Tyrann

CharlieEppes wrote:
b. How do you multiply two such elements? Denne tror jeg at jeg har klart. man setter opp ligningen (a + ƒ(x)x + g(y)y) * (b + m(x)x + n(y)y)
og setter alle leddene som inneholder xy lik 0, eller?
Jo, men igjen, elementene er på formen $a + ƒ(x)x + g(y)y+(xy)$, så produktet blir

$\left (a + ƒ(x)x + g(y)y+(xy)\right )\cdot \left (b + m(x)x + n(y)y+(xy)\right )=ab+(am(x)+bf(x)+m(x)f(x)x)x+(an(y)+bg(y)+g(y)n(y)y)y+(xy)$
CharlieEppes wrote: c. Find a maximal ideal in A.
Idealene i $k[x,y]/(xy)$ er på formen $I/(xy)$ der $I$ er et ideal i $k[x,y]$ som inneholder $(xy)$. Vi vet at

$I/(xy)$ er maksimalt dersom $I$ er maksimalt i $k[x,y]$.

Så hvis vi velger $I=(x,y)$, så er $I\supset (xy)$, og $I$ er maksimalt. Dermed er $(x,y)/(xy)$ et maksimalt ideal i $k[x,y]/(xy)$.

https://en.wikipedia.org/wiki/Isomorphi ... _theorem_2
CharlieEppes
Cantor
Cantor

Dette gav mening, takk for hjelpen.
Var første gang jeg har fått en god og klar forklaring på det. Boken tar alt for gitt og antar at man kan det, så den hopper over sånn småting...
Når de skriver da (x) i d, mener de da (x)/(xy)?
også bruker vi fra linken at (x) primideal i k[x,y] = > (x)/(xy) er primideal i k[x,y]/(xy) = A?
Gustav
Tyrann
Tyrann

CharlieEppes wrote: Når de skriver da (x) i d, mener de da (x)/(xy)?
også bruker vi fra linken at (x) primideal i k[x,y] = > (x)/(xy) er primideal i k[x,y]/(xy) = A?
Jeg stusset også litt over skrivemåten i oppgave d, men vi får tro at det er (x)/(xy) de mener.

Det er i alle fall klart at $(k[x,y]/(xy))/((x)/(xy))$ er isomorf med $k[x,y]/(x)$, og vi vet at $(x)$ er et primideal i $k[x,y]$ siden x er irredusibelt. Dermed er $k[x,y]/(x)$ et heltallsdomene, så $(k[x,y]/(xy))/((x)/(xy))$ er et heltallsdomene, og da må $(x)/(xy)$ være et primideal i A.
CharlieEppes
Cantor
Cantor

Herlig! takk for hjelpen, var supert forklart :))
Post Reply