Give two short exact sequences of modules, which are not split exact. Explain why these sequences are not split exact.
Lurer på om det er en lett måte å konstruere en slik en, eller om man bare må finne en s.e.s. også teste om den er split exact frem til man finner en som er(eller ikke er split exact)?
Split exact sequences
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Cantor
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
-
- Dirichlet
Hint: [tex]\mathbb{Z}_n\oplus \mathbb{Z}_m\cong \mathbb{Z}_{mn}\iff \gcd(m,n)=1[/tex]
Tørr ikke uttale meg om den finnes generelle metoder for å konstruere en. (edit: Metoden i hintet er kan brukes til å generere uendelig mange eksakte følger som ikke er splitt-eksakte, men tror ikke den dekker alle mulige tilfeller)
Tørr ikke uttale meg om den finnes generelle metoder for å konstruere en. (edit: Metoden i hintet er kan brukes til å generere uendelig mange eksakte følger som ikke er splitt-eksakte, men tror ikke den dekker alle mulige tilfeller)
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
-
- Cantor
Fikk med meg fra en forelesning at denne ikke var split exact, men forstår ikke hvordan man kan vise til det.
[tex]0\rightarrow \mathbb{Z} \overset{\alpha}{\rightarrow}\mathbb{Z} \overset{\beta}{\rightarrow} \frac{\mathbb{Z}}{2\mathbb{Z}} \rightarrow 0[/tex]
Fra Prop-Def(Miles Reid; undergrad. commalg. side 45:
[tex]\mathbb{Z} \ncong \mathbb{Z} \oplus \frac{\mathbb{Z}}{2\mathbb{Z}}[/tex]
for at den ikke skal være split exact, men klarer ikke vise dette..
[tex]0\rightarrow \mathbb{Z} \overset{\alpha}{\rightarrow}\mathbb{Z} \overset{\beta}{\rightarrow} \frac{\mathbb{Z}}{2\mathbb{Z}} \rightarrow 0[/tex]
Fra Prop-Def(Miles Reid; undergrad. commalg. side 45:
[tex]\mathbb{Z} \ncong \mathbb{Z} \oplus \frac{\mathbb{Z}}{2\mathbb{Z}}[/tex]
for at den ikke skal være split exact, men klarer ikke vise dette..
må vi da ha gcd ikke lik 1?Kake med tau wrote:Hint: [tex]\mathbb{Z}_n\oplus \mathbb{Z}_m\cong \mathbb{Z}_{mn}\iff \gcd(m,n)=1[/tex]
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
-
- Dirichlet
Akkurat! Du kan f. eks prøve med [tex]0\rightarrow \mathbb{Z}_2\overset{\cdot 4}{\rightarrow} \mathbb{Z}_8\rightarrow \mathbb{Z}_4\rightarrow 0[/tex], og da siden [tex]\gcd(2,4)\neq 1[/tex] så er [tex]\mathbb{Z}_2\oplus\mathbb{Z}_4\ncong\mathbb{Z}_8[/tex]CharlieEppes wrote: må vi da ha gcd ikke lik 1?
Last edited by Kake med tau on 17/11-2016 21:36, edited 1 time in total.
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
$\mathbb{Z} \oplus \frac{\mathbb{Z}}{2\mathbb{Z}}$ har et element av orden 2, nemlig (0,1), mens $Z$ ikke har det. Derfor er de ikke isomorfe.CharlieEppes wrote: [tex]\mathbb{Z} \ncong \mathbb{Z} \oplus \frac{\mathbb{Z}}{2\mathbb{Z}}[/tex]
$0\to Z_n\to Z_{nm}\to Z_m\to 0$
$\alpha: Z_n\to Z_{nm}$ gitt ved $\alpha(k)=mk \mod(nm)$
$\beta:Z_{nm}\to Z_m$ gitt ved $\beta(k)=k\mod (m)$
$im(\alpha) = ker(\beta) = \{0,m,2m,...,m(n-1)\}$,
så følgen er eksakt for alle positive heltall $n,m$. Den er i tillegg splitt hviss $gcd(n,m)=1$.
-
- Cantor
Orden for et element i en gruppe er slik at:
ord a = n , a^n = e.?
og i Z har vi ingen slike av orden 2,
a+a =/= 0 i Z, men (0,1) + (0,1) = (0,0)
hvis jeg husker rett?
Edit: bortsett fra e selv da i Z
ord a = n , a^n = e.?
hvis jeg husker rett?
-
- Cantor
så for å svare på oppgaven i starten:
[tex]0 \rightarrow \mathbb{Z}_{m} \overset{\alpha}{\rightarrow} \mathbb{Z}_{mn} \overset{\beta}{\rightarrow} \mathbb{Z}_{n} \rightarrow 0[/tex]
så velger vi bare m,n slik at [tex]gcd(m,n) \neq 1[/tex]
ex. m=3,n=9
eller
m=2,n=20, da har vi:
[tex]0 \rightarrow \mathbb{Z}_{2} \overset{\alpha}{\rightarrow} \mathbb{Z}_{40} \overset{\beta}{\rightarrow} \mathbb{Z}_{20} \rightarrow 0[/tex]
s.e.s. men ikke split exact?
[tex]0 \rightarrow \mathbb{Z}_{m} \overset{\alpha}{\rightarrow} \mathbb{Z}_{mn} \overset{\beta}{\rightarrow} \mathbb{Z}_{n} \rightarrow 0[/tex]
så velger vi bare m,n slik at [tex]gcd(m,n) \neq 1[/tex]
ex. m=3,n=9
eller
m=2,n=20, da har vi:
[tex]0 \rightarrow \mathbb{Z}_{2} \overset{\alpha}{\rightarrow} \mathbb{Z}_{40} \overset{\beta}{\rightarrow} \mathbb{Z}_{20} \rightarrow 0[/tex]
-
- Dirichlet
Stemmer, og du kan også se at de ikke er isomorfe ved å se at [tex]\frac{\mathbb{Z}\oplus \mathbb{Z}_2}{((0,1))}\cong\mathbb{Z}[/tex], og [tex]((0,1))\neq ((0,0))[/tex]CharlieEppes wrote:Orden for et element i en gruppe er slik at:
ord a = n , a^n = e.?
hvis jeg husker rett?
-
- Dirichlet
Jepp!CharlieEppes wrote:så for å svare på oppgaven i starten:
m=2,n=20, da har vi:
-
- Cantor
Let
[tex]0 \rightarrow L \overset{\alpha}{\rightarrow} M \overset{\beta}{\rightarrow} N \rightarrow 0[/tex]
be a s.e.s. of A-modules. Then 3 equivalent conditions:
i) there exists an isomorphism [tex]M \cong L \oplus N[/tex] under which [tex]\alpha[/tex] is given
by [tex]m \mapsto (m,0)[/tex] and [tex]\beta[/tex] by [tex](m,n) \mapsto n[/tex];
ii) there exists a section of [tex]\beta[/tex], that is, a map [tex]s : N \rightarrow M[/tex] such that
[tex]\beta \circ s = id_{N}[/tex];
iii) there exists a retraction of [tex]\alpha[/tex], that is, a map [tex]r : M \rightarrow L[/tex] such that
[tex]r \circ \alpha = id_{L}[/tex]
Noen som kan utdype 2 og 3, jeg forstår ikke helt hva de sier. evt. relatere de til et praktisk eksempel?
[tex]0 \rightarrow L \overset{\alpha}{\rightarrow} M \overset{\beta}{\rightarrow} N \rightarrow 0[/tex]
i) there exists an isomorphism [tex]M \cong L \oplus N[/tex] under which [tex]\alpha[/tex] is given
by [tex]m \mapsto (m,0)[/tex] and [tex]\beta[/tex] by [tex](m,n) \mapsto n[/tex];
ii) there exists a section of [tex]\beta[/tex], that is, a map [tex]s : N \rightarrow M[/tex] such that
iii) there exists a retraction of [tex]\alpha[/tex], that is, a map [tex]r : M \rightarrow L[/tex] such that
Noen som kan utdype 2 og 3, jeg forstår ikke helt hva de sier. evt. relatere de til et praktisk eksempel?
La som i de tidligere innleggene, $M=Z_{mn}$.CharlieEppes wrote:Let
Hvis gcd(m,n)=1 så er $Z_{mn}\cong Z_m\times Z_n$, så det betyr bare at i følgen
$0\to Z_m\to Z_{m}\times Z_n \to Z_n\to 0$, så vil
$\alpha:Z_m\to Z_m \times Z_n$ være gitt ved $\alpha(m)=(m,0)$, og
$\beta:Z_m\times Z_n \to Z_n$ være gitt ved $\beta(m,n)=n$
Da kan vi definere
$s: Z_n\to Z_m\times Z_n$ ved at $s(n)=(0,n)$ og
$r:Z_m\times Z_n \to Z_m$ gitt ved at $r(m,n)=m$
slik at $\beta\circ s = id_{Z_n}$ og $r\circ \alpha = id_{Z_m}$
-
- Cantor
a-ha, tror jeg bare ble satt ut av section og retraction og tenkte at dette var litt mer spesielt 
takk for hjelp

takk for hjelp

Flott, jeg burde vel kanskje brukt $\oplus$ istedet for det kartesiske produktet, men her blir det jo akkurat det samme.CharlieEppes wrote:a-ha, tror jeg bare ble satt ut av section og retraction og tenkte at dette var litt mer spesielt
takk for hjelp
-
- Cantor
la ikke merke til det engang ^^plutarco wrote:Flott, jeg burde vel kanskje brukt $\oplus$ istedet for det kartesiske produktet, men her blir det jo akkurat det samme.CharlieEppes wrote:a-ha, tror jeg bare ble satt ut av section og retraction og tenkte at dette var litt mer spesielt
takk for hjelp