
Gitt vektorene u=e1−e2+e3 ogv=2e1−3e2.
a) Regn ut u·e1,u·e2 og u·e3. Regn ut u·v.
b) Regn ut n = u×v. Kontroller at n st ̊ar normalt p ̊a u ved ̊a regne ut prikkproduktet
mellom dem.
c) Regn ut lengdene av u og v. d) Finn vinkelen mellom u og v.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
hco96 wrote:[tex]e_1, e_2, e_3[/tex] er enhetsvektorene. (hint: [tex]\vec{e_1} = [1,0,0], \vec{e_2} = [0,1,0], \vec{e_3} = [0,0,1])[/tex]
a) [tex]e_1 \cdot \vec{u} = e_1 \cdot (e_1−e_2+e_3)[/tex] (skalarprodukt), gjør det samme med [tex]e_2[/tex] osv.
[tex]\vec{u} \cdot \vec{v} = (e_1−e_2+e_3) \cdot (2e_1−3e_2)[/tex] (skalarprodukt)
Regel for skalarprodukt: [tex]\vec{v_1} \cdot \vec{v_2} = x_1x_2+y_1y_2+z_1z_2[/tex]
b) regn ut kryssproduktet [tex]\vec{u} × \vec{v}[/tex] og regn ut [tex]\vec{n} \cdot \vec{u} = 0[/tex]
c) Regel for lengde av vektorer: [tex]\vec{a} = \sqrt{a_1^2 +a_2^2 + a_3^2}[/tex], hvor [tex]a_1, a_2, a_3[/tex] er x,y,z koordinatene.
d) Regel for vinkel mellom to vektorer: [tex]\vec{a} \cdot \vec{b} = \left | \vec{a} \right | \left | \vec{b} \right | cosu \Leftrightarrow cosu = \frac{\vec{a} \cdot \vec{b}}{ \left | \vec{a} \right | \left | \vec{b} \right |}[/tex]
Håper noen kan korrigere meg hvis jeg har feil, har ikke vektorer i rommet før etter jul.