Finn ideal av k[x,y] med minst 4 generators.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
CharlieEppes
Cantor
Cantor

Find an ideal I in k[x,y] which requires at least 4 generators. (There must be no way to generate it with less than 4 elements.) Test whether I is prime. Can you find any prime ideals in k[x,y] which requires at least 4 generators?

Klarer ikke å se at det må finnes et slikt ideal i k[x,y].
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet

Nå er jeg ikke helt sikker, men kanskje [tex]I=(x,y)^3=(x^3,x^2y, xy^2, y^3)[/tex] er en god kandidat? Går kanskje an å argumentere noe slik:
La oss ta ett og ett element ut av idealet, hvis vi får et mindre ideal uansett hvilket element vi tar ut så trenger [tex]I[/tex] 4 generatorer.

Vi tar ut [tex]x^3[/tex] og ser på [tex]J=(x^2y, xy^2, y^3)[/tex] og antar vi kan skrive [tex]x^3=fx^2y+gxy^2+hy^3[/tex], da har vi: [tex]x(x^2-fxy-gy^2)=hy^3[/tex]. Så [tex]y[/tex] deler [tex]x^2-fxy-gy^2[/tex]. Siden [tex]y[/tex] deler både [tex]fxy[/tex] og [tex]gy^2[/tex] må [tex]y[/tex] dele [tex]x^2[/tex], men dette er umulig. Vi kan derfor ikke fjerne [tex]x^3[/tex] fra [tex]I[/tex]. Tror det går an å bruke samme argument på de 3 andre :)
Last edited by Kake med tau on 23/11-2016 17:36, edited 3 times in total.
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
CharlieEppes
Cantor
Cantor

Kake med tau wrote:Nå er jeg ikke helt sikker, men kanskje [tex]I=(x,y)^3=(x^3,x^2y, xy^2, y^3)[/tex] er en god kandidat?
Så ikke så gale ut den der, men vet ikke helt hvordan jeg skal vise at den ikke kan genereres av færre element.
"Insanity; doing the same thing over and over again, and expecting different results." -Albert Einstein
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet

CharlieEppes wrote:
Kake med tau wrote:Nå er jeg ikke helt sikker, men kanskje [tex]I=(x,y)^3=(x^3,x^2y, xy^2, y^3)[/tex] er en god kandidat?
Så ikke så gale ut den der, men vet ikke helt hvordan jeg skal vise at den ikke kan genereres av færre element.
Beklager, redigerte innlegget mens du skrev.
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
CharlieEppes
Cantor
Cantor

Virker logisk! ^^'
Post Reply