Page 1 of 1
Tolkning av eksamensoppgave
Posted: 17/05-2017 17:16
by Bananiel
R1 eksamen, høst 2013, del 2, oppgave 6
Jeg sitter og ser på UDL.no hvor jeg kom over denne oppgave:
Jeg tenker spesielt på oppgave
a), for dette er jo originalt en oppgave som er kjempe lett å gjennomføre
i Geogebra. Men, Aleks(UDL.no) velger å regne dette ut. Noe som er kjempe flott og noe som jeg lærer av. Men
i henhold til eksamen, kunne jeg bare brukt de innebygde verktøyene i Geogebra til å løse
a)?
Re: Tolkning av eksamensoppgave
Posted: 17/05-2017 18:45
by Nebuchadnezzar
Om du ønsker å være så pirkete anbefaler jeg deg å lese eksamensveiledningen som legges ut til hver eksamen. Der står det konkret hvordan ordene "løs", "bestem", "regn ut", og "vis at" skal brukes. Kort sagt dersom ordet bestem brukes står du i utgangspunktet fritt til å bestemme hvordan du løser oppgaven. Det som er viktig er at du dokumenterer og beskriver fremgangsmåten din. Dersom du bruker Geogebra skal utskrift av CAS, eller beskrivelse av alle komandoer som er brukt tas med. Med andre ord skal du beskrive fremgangsmåten din (uavhengig om det er via GeoGebra eller for hånd) så nøye at en med-elev skal kunne følge stegene dine for å løse oppgaven.
Som et overhengende mål er jo meningen til eksamen at du som student skal vise frem til sensor (den som retter oppgaven din) hvor mye av pensum du kan. Om du bare skriver ned at du fikk at vinkelen fra GeoGebra viser du ikke at du oppfyller mange kompetansemål.
Håper det var til litt hjelp =)
Re: Tolkning av eksamensoppgave
Posted: 17/05-2017 18:58
by Bananiel
Kjempe flott
Nebuchadnezzar, takk for den rike oppsummeringen

Setter stor pris på det.
Re: Tolkning av eksamensoppgave
Posted: 17/05-2017 19:04
by Guest
Om jeg ikke tar helt feil har dette endret seg etter at CAS og Geogebra ble innført for noen år siden. Oppgavene kan løses på valgfri måte med mindre det er helt tydelig spesifisert en metode av oppgaveteksten, type "Løs ligningen 3=x+2 i CAS". Den gamle metoden med ord som bestem, løs, finn osv. skapte unødvendig mye surr.
Når du løser gamle eksamensoppgaver må du huske at GeoGebra ikke var et tilgjengelig hjelpemiddel. Med andre ord vil du neppe finne oppgaver med slik ordlyd på din neste R1 eksamen.
Re: Tolkning av eksamensoppgave
Posted: 17/05-2017 19:13
by Bananiel
Gjest wrote:Om jeg ikke tar helt feil har dette endret seg etter at CAS og Geogebra ble innført for noen år siden. Oppgavene kan løses på valgfri måte med mindre det er helt tydelig spesifisert en metode av oppgaveteksten, type "Løs ligningen 3=x+2 i CAS". Den gamle metoden med ord som bestem, løs, finn osv. skapte unødvendig mye surr.
Når du løser gamle eksamensoppgaver må du huske at GeoGebra ikke var et tilgjengelig hjelpemiddel. Med andre ord vil du neppe finne oppgaver med slik ordlyd på din neste R1 eksamen.
Riktig, sitter faktisk å leser gjennom eksamensveiledningen nå.
- [+] Skjult tekst

Angående CAS, er dette bare for CAS Geogebra eller er det mulighet for å bruke wxMaxima?
Re: Tolkning av eksamensoppgave
Posted: 17/05-2017 21:57
by Nebuchadnezzar
Det kommer faktisk litt ann på hvilket fag en tar og. Fra og med 2017 så skjer det et par endringer
Dette er utrag fra årets prøveveiledning i 1P:
https://udir-sok-prod.azurewebsites.net ... ml?start=1. Regner med veiledning for T1, R1 og R2 blirr relativt lik.
Re: Tolkning av eksamensoppgave
Posted: 18/05-2017 10:26
by Bananiel
Igjen, tusen takk Nebuchadnezzar!

Tar alt som privatist, så da håper jeg at det var greit at jeg spurte dere (For jeg har jo ikke noe lærer). Håper ikke jeg fremstår som plagsom eller masete